امید جهانخواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 570 هزار تن کالا به ارزش 432 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به خارج از کشور صادر شد.
وی اظهار کرد: وزن و ارزش صادرات کالا در سه ماه اول سال گذشته 514 هزار تن به ارزش 399 میلیون دلار بود.
وی گفت: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در سه ماه اول امسال، 2 میلیون و 859 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 21 میلیون و 459 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون به خارج از کشور صادر شد.
ناظر گمرکات خراسان رضوی، اقلام عمده صادراتی در سه ماه نخست امسال را زعفران، هادی های برق، انواع کف پوش، میله و مواد غذایی ذکر کرد.
وی افزود: افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، تاجیکستان و اسپانیا مقصد های صادراتی خراسان رضوی در این مدت بوده اند.

* افزایش بیش از پنج برابری صادرات کالا از خراسان رضوی به هنگ کنگ
جهانخواه اظهار کرد: صادرات کالا از خراسان رضوی به کشور هنگ کنگ به عنوان یکی از مقاصد جدید صادراتی استان در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از پنج برابر شده است.
وی گفت: هنگ کنگ از هدفگذاری های جدید تجارت خارجی استان می باشد که صادرات به این کشور در چند سال اخیر رشد تصاعدی داشته بطوری که در سه ماه نخست امسال 10 هزار و 159 کیلو گرم کالا به ارزش 15 میلیون و 164 هزار و 412 دلار از گمرکات استان به این کشور صادر شد.
وی با اشاره به افزایش 435 درصدی ازنظر ارزش و افزایش سه درصدی ازنظر وزن صادرات کالا از گمرکات استان به هنگ کنگ طی سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزود: در سه ماه نخست سال گذشته 9 هزار و 824 کیلو گرم کالا به ارزش 2 میلیون و 834 هزار و 679 دلار از گمرکات این استان به هنگ کنگ صادر شد.
ناظر گمرکات خراسان رضوی اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال 80 هزار تن کالا به ارزش 90 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به داخل کشور وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 5.6 درصد افزایش و از نظر وزن 34 درصد کاهش داشت.
وی میزان واردات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در سه ماه نخست سال گذشته را 121 هزار تن به ارزش 85 میلیون دلار ذکر کرد.
وی گفت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات، تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان طی سه ماه نخست امسال مثبت و معادل 342 میلیون دلار می باشد.
جهانخواه اقلام عمده وارداتی در سه ماه نخست امسال را پنبه، برنج، واگن های باری، دانه های کلزا، سولفات آمونیوم، اجزا و قطعات تلمبه های مایعات و شیر خشک ذکر کرد و افزود: عمده کشورهایی که کالا از آنها به خراسان رضوی وارد شده است، ترکیه، ازبکستان، امارات متحده عربی، پاکستان، روسیه، قزاقستان و چین می باشد.
استان خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند.
سیمان، مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.