علی اصغر رمزی روز پنجشنبه در حاشیه کارگاه تخصصی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالای دخانی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق این تبصره، قانون ممنوعیت ورود کالاهای غیرضرور در طول برنامه پنجم برای سیگار لازم‌الاجرا نیست.
وی ادامه داد: در این چارچوب دولت مکلف است اقدامات لازم را مشتمل بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات صورت دهد به نحوی که تا پایان برنامه توسعه توازن تولید در داخل با مصرف سیگار برقرار شود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات گفت: در کارگاه تخصصی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالای دخانی در مشهد بر اجرایی شدن این تبصره تاکید شد چون با همین سیاست، تولید سیگار که در سال 1393 به میزان 30 میلیارد نخ بود به 45 میلیارد نخ در پایان سال 1395 افزایش یافت. بر اساس برنامه سال 1396 این میزان به 50 میلیارد نخ خواهد رسید.
وی افزود: با توجه به اینکه نیاز کشور 55 میلیارد نخ سیگار در سال است در صورت تحقق این سیاست بیش از 91 درصد مصرف کشور از محل تولیدات داخلی تامین می شود.
رمزی ادامه داد: مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات تنها مرجع قانونی ارائه اطلاعات دخانیات است. صنعت دخانیات تا سالیان اخیر یک صنعت انحصاری دولتی بوده است و اطلاعات کمی در سطح جامعه و دستگاهها در این خصوص وجود دارد.
وی گفت: در مورد دخانیات برخی اظهارنظرهای مختلف را از سوی افراد مختلف در هر سه قوه کشور می شنویم که اطلاعات صحیحی نیست. هم اکنون این مرکز تنها دستگاه برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور است که مجوز تولید دخانیات را به واحدهای صنعتی می دهد و میزان تولید تمام کارخانه های داخلی را بر اساس واحد نخ در اختیار دارد زیرا باید ماهیانه عوارض بگیرد و حقوق دولت را به حساب خزانه واریز کند.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات افزود: صدور مجوز واردات دخانیات نیز با این مرکز است و تمامی واردات بر حسب نوع، برند و قیمت با مجوز این مرکز صورت می گیرد. آمار ریز صادرات هم در اختیار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات است و برآورد مصرف دخانیات هم طبق مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت بهداشت محاسبه و به این مرکز اعلام می شود.
وی ادامه داد: مهمترین این اطلاعات تیر جاری در کتابچه ای با عنوان 'آشنایی با صنعت دخانیات کشور' منتشر و برای دستگاههای مختلف ارسال شد تا اطلاعات پایه و جامعی در زمینه دخانیات در اختیار جامعه قرار گیرد و برنامه ریزیها و اقدامات به صورت هماهنگ انجام شود.
رمزی گفت: تمامی اطلاعاتی که در این کتابچه برای تولید، واردات و صادرات قید شده اطلاعات مستند و قانونی است و هر نهاد و دستگاه دیگری، اطلاعات مغایر این اطلاعات ارائه کند قابل استناد نیست.
کارگاه دو روزه آموزشی مبارزه با قاچاق محصولات دخانی با حضور مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از دیروز در مشهد آغاز شده است.
مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات از سال 1391 بر اساس مصوبه هیات وزیران جهت انجام وظایف حاکمیتی منتزع شده از شرکت دخانیات ایران که به بخش غیردولتی واگذار شد عهده دار صدور مجور عاملیتهای صنعتی و بازرگانی، تعیین مناطق کشت توتون و تنباکو با توافق وزارت جهاد کشاورزی، ساماندهی و نظارت بر خرید همه محصولات استحصالی کشتکاران توتون و تنباکو، تعقیب و پیگیری پرونده های قاچاق کالای دخانی به عنوان سازمان شاکی و مامور وصول عایدات دولت و همه امور مرتبط با مبارزه با قاچاق کالای دخانی، وصول و ایصال عوارض و حقوق دولتی مربوط به محصولات دخانی و کبریت است.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.