به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی، چهارشنبه در همایش ملی عفاف و حجاب و سبک زندگی در شهرستان زاوه افزود: شایسته است به جای اقدامات سلبی در موضوع حجاب و عفاف، اقدامات ایجابی نظیر روش های ساختاری، تسهیلی، ترغیبی، اقناعی اجرا شود.
وی در تبیین روش های ساختاری گفت: غالبا در عرصه های فرهنگی و سیاسی موجی کار می شود که آنچه اکنون در تخریب دولت در موضوع قرارداد نفتی با توتال را شاهد هستیم از آن جمله است، که البته این روشها نتیجه منفی دربر دارد.
حسینی در بخش دیگری حجاب و عفاف در ایران را دارای سه بعد ملی، دینی و سیاسی عنوان و اظهار کرد: حجاب جنبه ملی دارد چون جزو عناصر فرهنگ ایرانی است، جنبه سیاسی دارد چون نوع پوشش مردان و زنان یک مولفه سنجه نظام های سیاسی است و دینی است چون در قرآن و تعالیم و روایات دینی ما بر رعایت آن تاکید شده است.
وی افزود: از سوی دیگر باید از رویکرد تقلیل گرایانه به موضوع حجاب و عفاف پرهیز کرد که در شرایط کنونی هم در شکل و فرم حجاب و هم نگاه به مقوله حجاب، رویکرد تقلیل گرایانه وجود دارد.
حسینی گفت: نگاه تقلیل گرایانه یعنی اولا هم حجاب و هم عفاف را در 'پوشش' و جنس 'زن' خلاصه کرده ایم.
وی به ادله آتاتورک و رضاخان در کشف حجاب اشاره و اظهار کرد: آنها حجاب را مانع توسعه می دانستند در حالی که تجربه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص دولت تدبیر و امید نشان داده که بانوان سهم ویژه ای در ارکان مدیریتی کشور دارند.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی افزود: به عنوان نمونه از مجموع 740 هزار شغلی که دولت تدبیر و امید در هر سال ایجاد کرده 81 درصد به بانوان اختصاص داشته است.
حسینی گفت: در انتخابات اخیر شاهد افزایش 26 درصدی داوطلبی و انتخاب زنان در انتخابات شوراهای اسلامی و افزایش 76 درصدی حضور آنان در دهیاری ها هستیم که این آمارها نشان از آن دارد که حجاب و عفاف مانع حضور بانوان و نقش آفرینی آن ها در توسعه کشور نشده است.

** برخوردهای قهری، برنامه های حجاب و عفاف را ابتر می گذارد
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش گفت: برخوردهای قهری با بدحجابان نمی تواند برنامه ریزی های حجاب و عفاف را به سرمنزل مقصود برساند.
حجت الاسلام محمدتقی کاظمی نسب افزود: در همایش های مربوط به حجاب و عفاف تنها بانوان محجبه را می بینیم و عمدتا بانوان بدحجاب به آن راهی ندارند.
وی گفت: این در حالی است که برنامه ریزان این حوزه باید همه فکر و همت خود را صرف تغییر رفتار بانوانی کنند که از نظر پوشش و حجاب دچار ضعف هستند.
کاظمی نسب گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود آن است که ریشه حجاب را باید در خانواده و تنه آن را در جامعه جست و تا زمانی که تربیت خانوادگی اصلاح نشود برنامه هایی که در اجتماع اجرا می شود تاثیر چندانی ندارد.
وی همچنین بر توجه به آموزه های قرآنی تاکید کرد و گفت: اگر تربیت خانوادگی با تعالیم قرآنی انس و الفت نداشته باشد برنامه ریزی ها نتیجه بخش نخواهد بود.
میثم امانی، رئیس همایش ملی عفاف و حجاب زاوه نیز گفت: از مجموع ۳۱۲ مقاله وارده به دبیرخانه همایش، ۱۱۰ مقاله پذیرفته شده که در مدت برگزاری این همایش یکروزه به صورت کتاب و سخنرانی ارائه می شود.
همایش ملی حجاب و عفاف با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان زاوه و دانشگاه پیام نور خراسان رضوی برگزار شد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.