حجت الاسلام کاظم لطفیان روز دوشنبه در نشست تخصصی راهکارهای فرهنگی و دینی پیشگیری از اعتیاد در مشهد افزود: مذهب یکی از مهمترین مولفه هایی است که داشتن یک زندگی تقوایی را برای انسان ترسیم می کند.
وی اظهار کرد: معنا بخشی به زندگی انسانها ریشه در باورهای دینی آنان دارد و مذهب همه فشارهای روانی وارده بر انسان را تعدیل می کند.
وی گفت: دستاوردهای دین برای انسان شامل متانت، صبر و شکیبایی، شکرگزاری، قناعت، کنترل خواسته های درونی، روا نداشتن ظلم و ستم به انسانها، تحمیل نکردن خود و تفکر خود بر دیگران، سرزنش نکردن دیگران، مشارکت اجتماعی و دوری از پایگاهی است که انسان را در معرض سرزنش دیگران قرار می دهد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: دین و باورهای مذهبی نظام اجتماعی را محکم و احساسات درونی انسانها را برای رساندن خود و دیگران به خیر و نیکویی، تقویت می کند.
وی اظهار کرد: روحیه تعاون برگرفته از اندیشه های دینی و اعتقادی انسان است و کسانی که باور مذهبی دارند استعداد خیر و نیکی در وجود آنان نهادینه می شود.
وی نقش مذهب در کنترل آسیب های اجتماعی را انکارناپذیر دانست و گفت: مذهب در باره آسیب های اجتماعی در سه بخش پیشگیری، مداخله و درمان توصیه هایی دارد و در هر سه مرحله می تواند نقش مهمی ایفا کند.
حجت الاسلام لطفیان افزود: معارف دینی، گرایش به اعمال خلاف و ناروا را در وجود انسان به شدت کنترل می کند.
وی اظهار کرد: در حوزه مداخله، توبه و بازگشت به سوی خدا، به فرد معتاد یا آسیب دیده کمک می کند که به کنترل اعتیاد و آسیب خود روی آورد.
وی گفت: اصل پذیرش، حمایت، تقویت تصمیم و اراده معتاد بسیار مهم است و اگر در این حوزه براساس باور های دینی با رویکرد توبه محوری عمل شود، در پشتیبانی از افراد معتاد و بازگشت آنان به جامعه کمک قابل توجهی می کند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: در حوزه درمان نیز باید بازسازی شخصیت معتاد انجام گیرد همانگونه که بسیاری از افراد متاثر از پیشوای دینی از فرد گناهکار و منحرف به یک قهرمان تبدیل شدند.
وی اظهار کرد: هسته مرکزی کنترل آسیب های اجتماعی، تقویت باورهای دینی است و اعتقاد، وابستگی، مشارکت اجتماعی، تعهد و پیروی از سنت ها و عرف درست اجتماعی، عناصر اصلی کنترل آسیب های اجتماعی را تشکیل می دهند.
وی از طلبه ها و روحانیون خواست در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد از طریق مساجد وارد شده و به افراد معتاد و خانواده های آنان کمک کنند.

* باورهای مذهبی نسخه اصلی برون رفت از بحران های ساختگی است
یکی از کارشناسان طب اسلامی نیز در این نشست گفت: باورهای مذهبی و تقویت آنها نسخه اصلی برای برون رفت جامعه از بحران های ساختگی است.
آیت الله حسن ضیا توحیدی افزود: برای کنترل آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد ابتدا باید باورهای ضعیف اعتقادی را تقویت کرد.
وی اظهار کرد: باور عمیق دینی، منشا اثر در ترک آسیب ها و مفاسد اجتماعی است و همین که یک مرجع تقلید مقلد خود را از استفاده از مواد یا مواردی پرهیز دهد یا آن را حرام اعلام کند، مقلد نیز اطاعت خواهد کرد.
وی گفت: برای کنترل آسیب های اجتماعی باید باورهای دینی را تقویت کرد و تنها با سخنرانی و گفت و گو نمی توان آن را کنترل نمود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.