مهندس فرامرز ذوقی مرندیز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در چارچوب این بازرسیها بطور دقیق تخلفات ساختمانی بررسی و با آنها برخورد می شود اما در این میان باید دستگاههای متولی صدور پروانه ساخت و ساز نیز در کوتاهترین زمان ممکن اطلاع رسانی لازم را به سازمان نظام مهندسی در خصوص زمان ساخت انجام دهند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در صورت اطلاع از ساخت یک ساختمان می تواند بازدیدهای مناسب را انجام دهد و در صورت نقص از ادامه کار جلوگیری کند.
معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: این در حالی است که این سازمان از ساخت برخی ساختمانها در شهر مشهد مطلع نمی شود. به عنوان مثال هفته پیش در پی اعلام ریزش در حین گودبرداری یک زمین در بلوار طبرسی کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بررسی به محل اعزام شدند اما مشخص شد که سوابقی از این عملیات وجود ندارد یعنی سازمان نظام مهندسی در جریان ساخت چنین بنایی قرار نگرفته است.
وی افزود: ممکن است این ساختمان دارای پروانه کار باشد و به اطلاع سازمان نظام مهندسی نرسیده باشد و یا ممکن است به صورت غیرقانونی فعالیت خود را آغاز کرده باشد. این پروژه دارای سازه نگهبان و آهن آلات مناسب بود اما از روشهای عملی لازم و متناسب برای ساخت آن استفاده نشده است.
ذوقی ادامه داد: بروز چنین حوادثی ناشی از استانداردسازی نشدن ساخت است لذا باید در این زمینه تمهیدات مناسب در نظر گرفته شود. همواره تاکید شده که اگر مالکی پروانه ساختمانی اخذ کرده حتما قبل از شروع عملیات اجرایی مهندس ناظر و طراح را در جریان ساخت قرار دهد.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی آمادگی دارد مشورتهای مناسب را به مالکان ارائه دهد اما باید پیش از گودبرداری مشورت مطابق با استانداردهای روز ارائه شده باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری کند.
معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: اگر مشکلی در حین ساخت به وجود بیاید و ناظر و طراح ساختمان در جریان شروع بکار ساختمان نباشید مالک ملزم به جبران خسارتها است ولی اگر این هماهنگی صورت گرفته باشد کوتاهی طراح و مهندس ناظر در شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی بررسی می شود.
وی ادامه داد: در صورت اثبات کوتاهی ناظر و طراح ساختمان بر اساس ماده 91 مجازاتهای انتظامی در نظر گرفته شده از توبیخ کتبی تا ابطال پروانه اشتغال است.
ذوقی همچنین گفت: وضعیت اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی از ساخت سازها در شهر مشهد نسبت به گذشته بهبود یافته و تنها برخی از مناطق کم برخوردار از جمله حاشیه شهر ممکن است ساخت و ساز را به این سازمان اطلاع ندهند.
یک زمین گودبرداری شده هفته پیش در بلوار طبرسی فرو ریخت. محل حادثه یک قطعه زمین گودبرداری شده به وسعت حدود 200 مترمربع به عمق پنج متر بود. کارگران در قسمت دیواره‌های حاشیه خیابان مشغول کار بودند که بخشی از دیواره تخریب و سه کارگر در زیر آوار محبوس شدند اما توسط آتش نشانان نجات یافتند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.