علی غفوری مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت صنفی خراسان رضوی 9 درصد جمعیت صنفی کشور است و برای حمایت از آنان امسال چند برنامه در اولویت حوزه بازرگانی این استان قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: اولویت نخست در این حوزه توسعه تجارت الکترونیک می باشد زیرا این بخش به سرعت در بازار های خرده فروشی استان نفوذ کرده است.
وی با بیان اینکه توسعه کسب و کارهای اینترنتی اولویت دوم بخش بازرگانی خراسان رضوی است، گفت: در سال گذشته این استان از نظر تعداد نمادهای اعتماد صادر شده برای فروشگاه های دارای کسب و کارهای اینترنتی، بعد از تهران در جایگاه دوم کشور قرار گرفت.
غفوری مقدم افزود: با توجه به ابلاغ آیین نامه صدور پروانه کسب و توسعه فروشگاه های مجازی، افزایش این فروشگاه ها از هفت درصد واحدهای صنفی استان به 9 درصد در برنامه های امسال این سازمان است.
وی اظهار کرد: به همین منظور یکی از ساز و کارهای اصلاح شبکه توزیع در این استان، توسعه فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و افزایش سهم آن به 12 درصد بازارهای خرده فروشی است.
وی گفت: توسعه فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از سال 94 در خراسان رضوی آغاز شده به طوری که سهم این فروشگاه ها از بخش خرده فروشی از هفت درصد در سال 94 به 9 درصد در سال گذشته رسید.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، ساماندهی واحدهای بدون پروانه کسب و غیرمجاز را از دیگر اولویت های این سازمان ذکر کرد و افزود: این ساماندهی از واحدهای کوچکتر مانند نانوایی ها آغاز شده و هم اکنون ساماندهی واحدهای مشابه دیگر در دست انجام است.
وی اظهار کرد: در حوزه سازماندهی ساختار اتحادیه ها و تشکل های صنفی نیز طی 2 سال گذشته 300 برنامه انتخابات برای اتحادیه های صنفی خراسان رضوی و بیش از 90 برنامه انتخابات برای این اتحادیه ها در مشهد برگزار شد و امسال نیز برگزاری 50 انتخابات اتحادیه صنفی در دستور کار قرار گرفته است که با این اقدام بیش از 90 درصد اتحادیه ها فعالیت و عمر قانونی خواهند داشت.
وی الکترونیکی کردن فرآیند انتخابات اتحادیه های صنفی را از دیگر اولویت های حوزه بازرگانی این استان ذکر کرد و گفت: سال قبل سه مورد انتخابات الکترونیکی مربوط به اتحادیه های صنفی به صورت آزمایشی انجام شد و از امسال کل انتخابات اتحادیه های صنفی به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
غفوری مقدم افزود: هم اکنون حدود 100 شرکت مجاز پخش کالای استانی و کشوری در خراسان رضوی فعالیت دارند که شناسایی شرکت های پخش فاقد مجوز و ساماندهی آنها در اولویت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: پارسال ساماندهی عوامل عمده و خرده دخانی انجام شد که در این راستا حدود 2 هزار عامل شناسایی و ساماندهی شد.
وی اظهار کرد: سهم صنوف تولیدی استان از بازار کشور نیز 22 درصد است که از ابتدای سال گذشته افزایش این سهم در دستور کار قرار گرفت و در این راستا سهم مزبور از 16.5 درصد به 18 درصد افزایش یافت و امسال نیز تلاش می شود این سهم به 22 درصد برسد.
غفوری مقدم گفت: با توجه به فعالیت گسترده شرکت های بازاریابی در این استان کارگروه نظارت بر این شرکتها با عضویت چندین نهاد شکل گرفته و به صورت مستمر بر فعالیت آنها نظارت دارد.
وی افزود: هدف کلی از حمایت شبکه های الکترونیکی توزیع کالا، فروشگاه های مجازی، صنوف تولیدی، فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ و شرکتهای سراسری پخش کالا، کوچک کردن شبکه توزیع و کاهش سودهای مجاز است.
وی اظهار کرد: هدف کلی از ساماندهی شبکه توزیع، کاهش هزینه توزیع است تا تولید داخلی به شکل رقابت پذیر به دست مردم برسد و از نظر قیمت با کالاهای وارداتی رقابت کند.
هم اکنون 165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخش های تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی خراسان رضوی فعالیت می کنند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.