محمد ابراهیم بهبودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کل قنات های کشور 41 هزار و 109 رشته است، اظهار کرد: هم اکنون در این استان 6 هزار و 779 رشته قنات به طول بیش از 13 هزار کیلومتر وجود دارد.
وی حجم آب قابل استحصال قنات های استان را 1.2 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: کاهش سطح آب های زیر زمینی در استان، خشکسالی های ناشی از تغییرات اقلیم، حفر چاه در حریم قنات ها و سیاست نادرست حفاری چاه به جای قنات موجب کاهش آبدهی شده است.
وی با بیان اینکه باید با توجه به شمار فراوان قنات ها در این استان حجم اعتبارات مصوب و تخصیصی برای حفظ ، احیاء و بازسازی نیز افزایش یابد، اظهار کرد: پارسال تنها 28 درصد اعتبارات استانی در حوزه مرمت و بازسازی قنات ها تخصیص یافت.
وی گفت: از مجموع 86 میلیارد ریال اعتبارات مصوب استانی در سال گذشته تنها 24 میلیارد ریال این میزان تخصیص یافته است.
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: طبق برنامه سال گذشته قرار بود 156 رشته قنات به طول 30 کیلومتر با تخصیص اعتبارات در استان مرمت و بازسازی شود که به دلیل پایین بودن تخصیص تنها مرمت و بازسازی حدود یک سوم این تعداد عملیاتی شده است.
بهبودی اعتبار مورد نیاز برای مرمت هر کیلومتر قنات را سه میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: در سال جاری نیز به عنوان اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه؛ مرمت و بازسازی 176 رشته قنات با 176.3 کیلومتر پیش بینی شده است
وی با بیان اینکه قنات هر چند سال نیازمند مرمت و بازسازی می شوند، گفت: تا کنون حدود 40 درصد قنات های استان مرمت و بازسازی شده اند اما هنوز 60 درصد نیازمند مرمت و احیاء هستند.
7496/6012 خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.