به گزارش ایرنا، یوسف مرادی شامگاه چهارشنبه در مراسم رونمایی از کتاب 'هشت میلی متر از انقلاب' در سبزوار افزود: در گردآوری، حفظ، نشر و انتشار تاریخ انقلاب اسلامی کاهلی و سهل انگاری زیادی توسط مجموعه های مختلف صورت گرفته است.
وی ادامه داد: توجه به تاریخ دفاع مقدس، گردآوری کتاب در مورد زندگی نامه شهدا، تاریخ عملیات های مختلف تنها بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی است و دست اندرکاران حوزه فرهنگ باید به ابعاد مختلف تاریخ انقلاب توجه کنند.
مرادی با بیان اینکه بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مربوط به حضور مردم در راهپیمایی ها و کمک های مردمی در پشت جبهه ها در طول دوران دفاع مقدس است، افزود: بخش دیگری از این تاریخ مربوط به حوادث پس از پیروزی، اقدامات منافقین کوردل برای ضربه زدن به انقلاب و فتنه ها است.
وی با اشاره به فعالیت پنج دفتر مطالعات تاریخ شفاهی در سطح کشور اظهار کرد: این دفاتر زیر نظر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و با هدف پاسخگویی به فقر فرهنگی و گفتمان سازی برای نسل های جوان با محوریت جمع آوری خاطرات افراد گمنام اما موثر در انقلاب فعالیت می کنند.
مرادی خاطرنشان کرد: با تلاش این دفاتر امروز بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در قالب کتاب، سی.دی، دی.وی.دی، مجله و نظیر آن جمع آوری شده و در دسترس افراد علاقه مند قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هنرمندان انقلاب اسلامی هیچ گاه درگیر جریانات شبه روشنفکری نشدند، افزود: هنرمندان و روشنفکران واقعی انقلاب اسلامی از جمله استاد حمید سبزواری و دکتر علی شریعتی در طول انقلاب اسلامی همواره در کنار مردم بودند.
مرادی با بیان اینکه دهه 60 یکی از پر محتواترین دوران انقلاب اسلامی است، گفت: در طول تاریخ انقلاب اسلامی جریان شبه روشنفکری نه تنها در دفاع از مردم گامی برنداشت، بلکه در این دوران حساس در صدد وارد کرد ضربه به انقلاب اسلامی نیز بود.
وی افزود: ضبط و ثبت تاریخ این دوران از مهمترین اقداماتی است که بایستی مورد توجه مسئولان و دست اندکاران حوزه فرهنگ و هنر باشد.
مسئول دفتر تاریخ شفاهی سبزوار نیز در این مراسم گفت: این دفتر از سال 1388 فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرد و تاکنون سه هزار ساعت مصاحبه در قالب تاریخ شفاهی از هنرمندان و افراد موثر در انقلاب اسلامی در این شهرستان به ثبت رسانده است.
اسماعیل هاشم آبادی افزود: با تلاش این دفتر سه هزار و 600 پوستر از شهدای سبزوار، 35 هزار قطعه عکس رزمندگان، 600 نوار کاست، 500 فایل صوتی و 300 فیلم از دوران انقلاب اسلامی جمع آوری شده است.
وی اظهار کرد: مستند خیرالنساء، قهرمان خانه و کتاب هشت میلی متر از انقلاب از جمله آثاری است که توسط این دفتر تولید شده است.
نویسنده کتاب 'هشت میلی متراز انقلاب' نیز در این مراسم گفت: این کتاب خاطرات 'علی میرقطبی' از تصویربرداران دوران انقلاب اسلامی است که در مدت هشت ماه و با حمایت دفتر نشر فرهنگ و معارف انقلاب اسلامی تدوین و منتشر شده است.
محمد اصغر زاده افزود: در این کتاب به ابعاد و زوایای شکل گیری انقلاب اسلامی از دید دوربین این تصویربردار پرداخته شده است.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
خبرنگار: جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
8144/7500/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.