سید جواد حسینی روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز دهیار در مشهد افزود: الگوی مدیریت شهری و روستایی بر مبنای نظام شورایی متاثر از قانون اساسی است و در شهرها با عاملیت شهرداری و در روستاها با عاملیت دهیار انجام می شود.
وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی با یک میلیون و 733 هزار و 121 نفر جمعیت روستایی 8.6 درصد جمعیت روستایی و 7.9 درصد جمعیت شهری و در مجموع 8.1 درصد کل جمعیت کشور را دارد.
وی گفت: در انتخابات 29 اردیبهشت ماه امسال حدود 20 هزار نفر در این استان نامزد انتخابات شوراهای شهری و روستایی شدند که از این تعداد 395 نفر در شوراهای شهری و هشت هزار و 120 نفر در شوراهای روستایی به عنوان نمایندگان پنجمین دوره شوراهای اسلامی فعالیت خود را از مرداد ماه امسال آغاز می کنند.
حسینی افزود: نظام شورایی شهری و روستایی یک الگوی علمی و تجربی در جهان برای خروج از دولت زدگی و تمرکز زدایی مدیریتی است و راه برون رفت از مشکلات و هموار شدن مسیر توسعه همه جانبه می باشد.
وی اظهار کرد: شهرداران و دهیاران باید تمام تلاش خود را معطوف به مشارکت نظام مند و فراگیر مردم کنند که توسعه کمی و کیفی تشکل های غیردولتی و سمن ها در این عرصه بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: طی برنامه های اجرا شده و 10 سیاست راهبردی برای توسعه کمی و کیفی سمن های خراسان رضوی در دولت یازدهم، شمار سمن ها 73.5 درصد افزایش داشته است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: تعداد سمن ها در این استان از 540 سمن در سال 92 به 939 سمن در سال جاری رسیده است.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن در دولت یازدهم قلمرو کاری سمن ها نیز از پنج مورد به 21 قلمرو افزایش یافته است.
وی توسعه سمن ها از سطح شهرهای بزرگ و میانی به شهرهای کوچک و روستاها را هدف گذاری دیگر در این زمینه دانست و گفت: در دولت یازدهم تشکل غیردولتی در روستاها تشکیل شده و امسال نیز رشد 20 درصدی برای آنها در نظر گرفته شده است.
حسینی افزود: در دولت یازدهم 30 سازمان مردم نهاد غیر دولتی در روستاهای استان راه اندازی شده و در سال جاری نیز برای هر روستا یک سمن در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به نقش زنان در توسعه روستاها اظهار کرد: در سال گذشته 50 روستا در استان زیر پوشش طرح توانمندسازی زنان روستایی قرار گرفت که این تعداد امسال به 100 روستا افزایش می یابد.
وی با اشاره به اجرای طرح روستای پاک نیز گفت: هدف از اجرای این طرح داشتن روستای پاک و عاری از طلاق، اعتیاد، سیگار و بیکاری است لذا شوراهای روستایی و دهیاران باید تلاش کنند جشن روستای پاک را در روستاهای خود برگزار کنند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.