راضیه علیرضایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش 6 درصدی میزان شاغلین در بخش های مختلف خدمات، کشاورزی و صنعت خراسان رضوی در دولت یازدهم افزود: شاغلین این استان از یک میلیون و 837 هزار و 996 نفر در سال 92 به یک میلیون و 944 هزار و 786 نفر در سال 95 رسید و سهم شاغلان بخش صنعت این استان از میانگین 30.65 درصد در سال 94 به 30.8 درصد در پایان سال 95 افزایش یافت.
وی اظهار کرد: در دولت یازدهم، صادرات کالا از این استان با رشد 38 درصدی نسبت به دولت دهم از پنج میلیارد و 303 میلیون دلار به هفت میلیارد و 341 میلیون دلار رسید.
وی گفت: همچنین در دولت یازدهم میزان واردات کالا به استان از 490 هزار تن به ارزش 399 میلیون دلار در سال 92 به 431 هزار تن به ارزش 396 میلیون دلار در سال 95 رسید که از نظر وزن 12 درصد و از نظر ارزش هشت دهم درصد کاهش داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بر اساس آخرین آمار در سال 93، سهم ارزش افزوده صنعت خراسان رضوی از تولید ناخالص داخلی 10.9 درصد و سهم ارزش افزوده معدن این استان از تولید ناخالص داخلی 1.07 درصد می باشد.
وی اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی استان براساس آخرین آمار سال ۹۳، حدود 648 هزار و 313 میلیارد ریال بوده که سهم آن از تولید ناخالص داخلی کشور 5.7 درصد می باشد و به بهره برداری رسیدن پروژه های بزرگ استان در سال جاری منجر به افزایش قابل توجه این رقم خواهد شد.
وی گفت: امسال یکهزار و 335 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای خراسان رضوی به ارتقای شاخص های توسعه استان اختصاص یافته که پیشنهاد شده است 50 درصد این رقم در قالب یارانه به بخش های مختلف اقتصادی تخصیص یابد.
علیرضایی افزود: درخواست این سازمان تخصیص مبلغی از اعتبارات تملک دارایی در قالب تسهیلات ثابت و یارانه به 110 طرح نیمه تمام صنعتی دارای بیش از 60 درصد پیشرفت اجرایی، تسهیلات سرمایه در گردش برای 400 واحد صنعتی، تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع برای 200 واحد صنعتی، تسهیلات و یارانه به واحد های معدنی و دارندگان گواهی کشف و تسهیلات به کارگاه های متمرکز قالی بافی و مشاغل خانگی در صنعت فرش بوده است.
وی با بیان اینکه روند سرمایه گذاری در حوزه صنعت طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرد: در سال گذشته 13 هزار و 300 میلیارد ریال در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان سرمایه گذاری شد که امسال با تحقق طرحها و برنامه ها، این میزان به 30 هزار میلیارد ریال خواهد رسید تا بتوان ۲۰ هزار شغل تا پایان سال در حوزه صنعت معدن و تجارت استان ایجاد کرد.
وی گفت: در سال گذشته یکهزار و 440 پروانه تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری 100 هزار میلیارد ریال و اشتغال 34 هزار نفر و در سه ماه اول امسال 351 پروانه تاسیس واحد صنعتی با سرمایه گذاری هشت هزار و 900 میلیارد ریال و اشتغال 6 هزار و 500 نفر در این استان صادر شد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران گفت: نرخ تسهیلات بانکی طرح رونق تولید برای واحدهای کمتر از 100 نفر در سال گذشته 18 درصد بود که به رغم تلاش های زیاد این نرخ تا پایان سال تغییر نکرد و تلاش می شود نرخ مزبور امسال کاهش یابد.
ابراهیم ناصری افزود: تسهیلات طرح رونق تولید در سال گذشته به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی اختصاص یافت اما با رایزنی های انجام گرفته، از محل طرح رونق تولید یکهزار و 430 میلیارد ریال به 42 واحد صنعتی بزرگ و دارای بیش از 100 نفر نیز تخصیص یافت.
وی اظهار کرد: امسال 200 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات طرح رونق تولید به 10 هزار واحد صنعتی در سراسر کشور اختصاص یافته تا در تولید و اشتغال رشد 10 درصدی محقق شود.
وی گفت: پیشنهاد تخصیص تسهیلات به واحدهای بزرگ صنعتی در استان نیز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی بررسی و برای تصویب آن تلاش لازم انجام خواهد شد.
ناصری افزود: در استان خراسان رضوی پنج هزار و 616 واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری 120 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 184 هزار نفر وجود دارد که 10 درصد از واحدهای صنعتی معادل 650 واحد تعطیل شده اند.
وی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده از کل واحدهای تعطیل 394 واحد قابلیت راه اندازی مجدد داشته اند که برای احیای آنها اقدام شده و مجوز باقی واحدهای تعطیل باطل شده است.
وی گفت: در خراسان رضوی صنایع کوچک 91 درصد از واحدهای صنعتی،41 درصد از سرمایه گذاری صنعتی و 55درصد از اشتغال استان را تشکیل می دهند.
ناصری افزود: صنایع متوسط نیز پنج درصد از واحدهای صنعتی، هشت درصد از سرمایه گذاری صنعتی و 11 درصد از اشتغال استان و همچنین صنایع بزرگ چهار درصد از واحدهای صنعتی، 49 درصد از سرمایه گذاری صنعتی و 34 درصد از اشتغال استان را شامل می شوند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.