محمد رحیم نوروزیان عصر یکشنبه در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: حاشیه مشهد با یک میلیون و 200 هزار جمعیت، دو هزار هکتار وسعت و وجود 310 هزار تبعه خارجی که عمده آنها در این مناطق سکونت دارند دارای پیچیدگیهای خاصی است.
وی ادامه داد: هر چند هم اینک این حاشیه گسترده و بزرگ مشکل امنیتی ندارد اما اگر این وضعیت و مسائل آن چاره اندیشی نشود در آینده مشکلات جدی خواهیم داشت.
فرماندار مشهد گفت: در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی صورت گرفته است اما اگر اصلاحاتی که در ساختار مدیریتی شهر مشهد لازم است انجام نشود با اعتبارات بسته پیشنهادی برای حاشیه شر که اندک است اقدام خیلی موثری نمی توان انجام داد. با انجام اصلاحات ساختاری بخش عمده مشکلات حل می شود و سپس با همان منابع اندک می توان مشکلات حاشیه شهر مشهد را حل نمود.
وی بازنگری در ساختارهای سازمانی و اداری شهر و شهرستان مشهد را ضروری ذکر و بیان کرد: بسیاری از این ساختارها مربوط به 70 سال پیش است و در این میان برخی دستگاهها به تناسب ضرورتها به سلیقه خود تغییراتی ایجاد کرده اند که در مواردی همین تغییرات وضعیت را بدتر کرده است.
نوروزیان افزود: برخی دستگاهها چند منطقه و ناحیه برای خود تعیین کرده اند و برخی دیگر اصلا ساختار شهرستانی ندارند. در بخشهایی چون نیروی انتظامی نیز مشکل به شکل دیگری است و پلیسهای تخصصی در اختیار استان هستند اما در شهرستان این ظرفیت را نداریم.
وی تجدیدنظر در ساختار تقسیمات کشوری و سیاسی شهرستان مشهد را از دیگر ضرورتها ذکر و بیان کرد: در هیچ جای کشور یک بخش مرکزی با بیش از 200 هزار نفر جمعیت نداریم. همانطور که تجربه تقسیم استان اقدامی درست بود، تجربه جدا شدن طرقبه شاندیز از مشهد نیز بسیار موفق بود لذا امروزحداقل یک شهرستان دیگر از دل مشهد خارج تا بر حاشیه این شهر و نیازهای آن تمرکز شود.
فرماندار مشهد تلاش برای مسدود کردن مبدا مهاجرت به مشهد را نیز ضروری دانست و افزود: در عین حال نگاه به مشهد باید ملی باشد زیرا بسیاری از زیرساختهای این شهر با توجه به 25 میلیون زائر سالانه متعلق به همه مردم ایران است.
وی همچنین گفت: 78 درصد آسیب دیدگان اجتماعی مشهد، 50 درصد موارد فرار از منزل، 70 درصد خودکشیها و 97 درصد کودکان خیابانی مشهد مربوط به حاشیه این کلانشهر است. این شرایط می تواند کلونیهایی را ایجاد کند و به مرور از نظر امنیتی منجر به بروز مشکل شود.
مشهد سه میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد. 51 و دو دهم درصد جمعیت خراسان رضوی در شهرستان مشهد سکونت دارند. دومین کلانشهر بزرگ ایران با احتساب نواحی منفصل توس و قرقی 328 کیلومترمربع مساحت دارد و شامل 13 منطقه و 44 ناحیه شهرداری است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.