نهمین اجلاس رادیو و تلویزیونهای کشورهای اسلامی روز یکشنبه با حضور 600 میهمان داخلی و خارجی و 230 شبکه از 36 کشور جهان اسلام در چارچوب رویداد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام روز یکشنبه در مشهد آغاز شد.

* تلاش سیاسی و رسانه ای دشمن برای جا به جایی اولویتها
دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در این نشست گفت: هم اکنون تلاش سیاسی، میدانی و رسانه ای دشمن جا به جایی اولویتها و به فراموشی سپردن مساله فلسطین است.
حجت الاسلام علی کریمیان افزود: دشمن و استکبار می کوشد محور مقاومت و کانون آن را که جمهوری اسلامی ایران است تهدیدکننده صلح و ثبات منطقه معرفی کند.
وی در ادامه همچنین گفت: با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی از سوی آیسسکو، این اتحادیه نیز محل برگزاری نهمین اجلاس خود را این کلانشهر تعیین کرد.
دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی افزود: برپایی هفتمین بازار فیلم اسلامی، ششمین نمایشگاه تجهیزات و فناوریهای رسانه ای، انتخاب شبکه برتر اسلامی، تجلیل از خانواده شهدا، انتخاب برترین فیلمساز جهان اسلام و نمایش مستندهایی در باره عراق، سوریه، لبنان و یمن بخشهای مختلف این اجلاس را تشکیل می‌ دهند.

* هر مستضعف مظلوم یک رسانه
دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این نشست گفت: راهبرد 'هر مستضعف مظلوم یک رسانه' باید سرلوحه فعالیت رسانه های مستقل جهان در مسیر آگاه سازی افکار عمومی قرار گیرد.
علی شمخانی افزود: لازم است اتاق فکر و ستاد راهبری اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی به صورت مستمر و بهنگام رسانه های جهان اسلام را نسبت به اولویتهای پیش رو آگاه نموده و اجازه ندهند موضوعات فرعی جانشین مسائل اصلی شود.
وی به شکل گیری تحول ماهوی در مفهوم و کارکرد رسانه ها و تفوق نقش و تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی و ارتباطی بر رسانه های سنتی اشاره و بیان کرد: بسترسازی برای ایفای نقش فعال شهروندان خبرنگار و توسعه جغرافیایی، جنسیتی، مذهبی و سیاسی مخاطبان و همکاران بر محور آزادیخواهی و ظلم ستیزی زمینه افزایش بهره وری در کارکرد رسانه های مستقل و کاهش هزینه های غیرضرور را فراهم خواهد آورد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین قدرت سازی در خدمت اهداف جهان اسلام، آگاهسازی افکارعمومی جهان نسبت به واقعیتهای دین مبین اسلام و مقابله موثر با عملیات روانی علیه محور مقاومت را به عنوان کارویژه فعالیت رسانه های کشورهای اسلامی مورد تاکید قرار داد.

* فعالیت 230 رسانه برای مقابله با جریان تکفیری
قائم مقام دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی نیز در حاشیه ایم اجلاس به خبرنگار ایرنا گفت: 230 موسسه رسانه ای و خبری عضو این اتحادیه در کشورهای اسلامی برای مقابله با تهدیدهای جریان تکفیری و تروریسم داعش در سطح جهان اسلام فعالیت می کنند.
شیخ ناصر اخضر افزود: این موسسات همچنین برای مواجهه با خطر تهدیدهای رژیم صهیونیستی و آمریکا فعالیت مضاعفی دارند. زمینه فعالیت گسترده ای در برابر موسسات رسانه ای جهان اسلام قرار دارد که بتوانند نقش بارز خود را برای تقویت جبهه مقاومت و شفاف سازی واقعیتهای دین و کشورهای اسلامی ایفا کنند.

* پیام رئیس دفتر سیاسی حماس
رئیس دفتر سیاسی حماس هم در پیامی از طریق ویدئوکنفرانس به اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی بر نقش رسانه ها در نشر حقایق و مقابله با گروههای تکفیری تاکید و بیان کرد: رسانه اسلامی مانع دخالتهای بیگانه می شود و در این زمینه یک طرح راهبردی برای ایجاد وحدت امت اسلامی مورد نیاز است.
اسماعیل هنیه افزود: امروز غزه بخاطر محاصره وضع خوبی ندارد اما رزمندگان ما از راههای سخت و مختلف توانستند خود را به این اجلاس برسانند لذا امیدواریم نشست اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی کمک کند حصر غزه را از بین ببریم. ما به این اجلاس چشم دوخته ایم زیرا می دانیم می تواند نقطه اتکایی برای مردم فلسطین باشد.

* تولید برنامه های پاک و اسلامی
مدیر هفتمین بازار فیلم کشورهای اسلامی نیز در این اجلاس گفت: بعد از گسترش شبکه های تلویزیونی و موج بیداری اسلامی که در منطقه خاورمیانه صورت گرفت شبکه های تلویزیونی جهان اسلام تولید برنامه های پاک و اسلامی را محور اصلی کار خود قرار داده اند.
محمدعلی انوشه افزود: تاسیس بازار فیلم اسلامی کمک شایانی به رسانه ها، شبکه ها و موسسات تلویزیونی در کشورهای اسلامی کرده و عموم این برنامه ها با ایده های قرآنی، ائمه اطهار (ع) و تاریخی ارائه می شوند و این محصولات نه تنها مورد استقبال شبکه های تلویزیونی اسلامی قرار گرفته بلکه برخی از شبکه های تلویزیونی اروپایی هم پیگیر نمایش آنها هستند.
وی ادامه داد: هم اینک بازارهای مختلف فیلم در اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس برپا می شود که افکار و ایده های خاصی را دنبال می کنند اما تاکنون بیش از 150 فیلم بلند درباره جبهه مقاومت کشورهای اسلامی از سوی فیلمسازان و هنرمندان مسلمان ساخته و از شبکه های مختلف پخش شده است.
او گفت: باید دست اندرکاران و مسئولان تولید برنامه های شبکه های تلویزیونی بحث مقاومت را جدی بگیرند و متناسب با بهره گیری دشمنان از فضای رسانه ای برای گسترش اسلام هراسی، فیلمهایی به منظور معرفی اسلام ناب، کشورهای اسلامی و اتحاد شیعه و سنی بسازند.

* تروریسم داعش در حال نابودی است
رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون عراق هم در حاشیه اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی در مشهد گفت: گروهک داعش در کشورهای عراق و سوریه در حال نابودی است.
سید حمید حسینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه کشوهای مسلمان علیه جریانهای تکفیری و داعش ایفا کرده بطوری که اگر حضور و تلاش ایران نبود ما در مبارزه با داعش هیچکاری نمی توانستیم انجام دهیم.
وی بر لزوم تحکیم وحدت بین مسلمانان تاکید و بیان کرد: وحدت باید عملی باشد نه شعاری. بیرون راندن تروریستهای داعش از مناطق سنی نشین عراق نمونه عینی ثمرات وحدت بین مسلمانان است.

* یمن نیازمند یاری مسلمانان
عضو مجلس سیاسی انصار الله یمن هم در این اجلاس گفت: آمریکا و صهیونیسم به این دلیل با مردم یمن دشمنی دارند که این کشور حمایت خود را از مردم فلسطین و آرمانهای آن دریغ نمی کند.
ابراهیم الدیلمی افزود: امروز یمن با دشمنان خود در یک نبرد تمدنی است. مردم این کشور به دنبال حفظ اصالت فرهنگ اسلامی خود و در این راه نیازمند یاری دیگر کشورهای اسلامی هستند.
وی گفت: اگر حاکمان کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد باشند و در یک مسیر گام بردارند پیروزی نهایی به دست می آید.
نهمین اجلاس مجمع عمومی رادیو و تلویزیونهای اسلامی در چارچوب برنامه های رویداد مشهد 2017 با حضور 230 شبکه از 36 کشور تا روز 13 تیر جاری در مشهد ادامه دارد.
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی (ISESCO) با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
گردآوری: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.