آنان می گویند: دولتمردان باید زمینه عرضه کالاهای قابل رقابت با موارد مشابه خارجی و پویایی صادرات را فراهم کنند.

* تدبیر درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای بزرگ تولیدی
یک تولید کننده و صادرکننده قطعات خودرو در نیشابور طی نشست تولیدکنندگان با خبرنگاران گفت: پرداخت تسهیلات رونق تولید به میزان کنونی بسیار کم و پاسخگوی نیاز واحدهای کوچک می باشد.
امیر نیکجو با اشاره به مشکلات نقدینگی واحدهای متوسط و بزرگ قطعه سازان خودرو افزود: امسال 20 هزار میلیارد ریال برای تسهیلات رونق تولید در کشور در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص کمکی به واحدهای بزرگ و متوسط به ویژه واحدهای صادراتی نمی کند لذا برای کمک به این واحدها باید تدبیر دیگری اندیشیده شود.
وی اظهار کرد: ظرفیت قطعه سازی خودرو در این شهرستان زیاد است و با حمایت بیشتر از تولیدکنندگان، این شهر در آینده نزدیک به قطب قطعه سازی خودرو در استان تبدیل می شود.
وی گفت: گروه قطعه سازی خودرو پارت پلاستیک فعالیت خود را از سال 1384 در زمینه تولید سیستم های سوخت رسانی و هوا رسانی خودرو با سرمایه بخش خصوصی در مساحت 40 هزار مترمربع در شهرک صنعتی خیام نیشابور آغاز کرد.
نیکجو افزود: این واحد مواد اولیه و فناوری خود را از کشورهای اروپایی بویژه آلمان تامین کرده و باک های بنزین تک لایه و چند لایه برای خودرو های پژو 206 و خودرو های پژو 405، گلویی بنزین، انواع رزوناتور، محفظه های هوا، المان فیلترهای هوا، روغن و بنزین، مخازن حجیم پلیمری، پالت و باکس و پالت های پلاستیکی تولید می کند.
وی اظهار کرد: در چهار واحد قطعه سازی خودرو پارت پلاستیک 200 نفر مشغول کار هستند و این مجموعه هم اکنون با حدود 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند.
وی گفت: تا پایان امسال چهار نوع باک جدید بنزین به خط تولید این کارخانه و همچنین چهار واحد تولیدی جدید قطعه سازی خودرو با 200 فرصت اشتغالزایی و یک شرکت خودروسازی جدید با 200 فرصت شغلی به مجموعه کارخانجات پارت پلاستیک افزوده می شود که با راه اندازی آنها نیشابور به قطب قطعه سازی خراسان رضوی تبدیل خواهد شد.
نیکجو با بیان اینکه شرکت های رنو و پژو و اداره استاندارد، دانش تولید و کیفیت قطعات تولیدی پارت پلاستیک را تایید کرده اند، افزود: قطعات تولیدی این کارخانه مورد تایید برخی خودروسازان مطرح دنیا بوده و این کارخانه قادر به تعامل با سایر خودروسازان و توسعه صادرات به نقاط مختلف جهان می باشد.
وی همچنین به مطالبات قطعه سازان از شرکت های خودروسازی به عنوان یکی از مشکلات این واحدها اشاره کرد و گفت: یک واحد از شرکت پارت پلاستیک یکهزار و 500 میلیارد ریال از شرکت های ایران خودرو و سایپا طلبکار است که این مطالبات هنوز وصول نشده است.

* تسهیل قوانین، صادرات را رونق می دهد
مدیرعامل شرکت ماشین سازی شرق صنعت نیشابور نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر توسعه صادرات به عنوان عامل رونق تولید و اشتغال گفت: اگر دولت صادرکنندگان را بیشتر حمایت کند و قوانین را تسهیل نماید می توان به پایداری اشتغال و رونق تولید در کشور امید داشت.
علی اکبر انصاری پور افزود: واحد ماشین سازی شرق صنعت نیشابور هم اکنون تامین کننده ماشین آلات مهمترین برندهای صنایع غذایی ایران و ترکیه است.
وی اظهار کرد: این واحد تولیدی که از سال 1364 در یک کارگاه کوچک فعالیت خود را آغاز کرد اکنون در هشت هزار مترمربع زمین با 180 کارگر فعالیت دارد و ماشین آلات مرتبط با صنایع غذایی بویژه لبنیات را تولید و به کشور های همسایه، آمریکای جنوبی و آسیای میانه صادر می کند.
وی گفت: دانش و فناوری به کار رفته در تولیدات این کارخانه منحصر به فرد و قابل رقابت با محصولات دیگر کارخانه های ماشین سازی در جهان است.

* کپی برداری یک واحد تولیدی چین از کلید و پریز تولیدی شرکت فضل الکتریک نیشابور
مدیرعامل شرکت فضل الکتریک نیشابور نیز به خبرنگاران گفت: یک واحد تولیدی در چین با استفاده از مواد اولیه با کیفیت نازلتر از برند این شرکت سوء استفاده کرده و به نام آن کلید و پریزهای مشابه تولید و روانه بازار ایران و برخی کشورهای دیگر می کند.
سیدرضا حسینی مقدم افزود: این کپی برداری نشان از کیفیت مطلوب تولیدات شرکت فضل الکتریک و عدم معرفی و ثبت جهانی برندهای صادراتی و مرغوب ایران دارد.
وی اظهار کرد: شرکت فضل الکتریک که از سال 1362 کار خود را در نیشابور آغاز کرد اکنون با 450 کارگر سالانه 25 میلیون کلید و پریز در انواع و رنگهای مختلف تولید می کند و برند اول ایران در محصولات الکتریکی و یکی از واحد های نمونه صادر کننده در خراسان رضوی است.
وی با بیان اینکه صادرات این شرکت در سال گذشته 60 میلیارد ریال بود گفت: عمده محصولات این شرکت به کشورهای افغانستان، باکو، تاجیکستان و عراق صادر می شود.
این تولیدکننده نیشابوری با اشاره به مشکلات بخش صادرات افزود: ارزش افزوده در تمام دنیا از مصرف کننده نهایی اخذ می شود اما در ایران ارزش افزوده در نخستین پروسه تولید یعنی خرید مواد اولیه از تولید کنندگان دریافت می گردد.
حسینی مقدم اظهار کرد: ارزش افزوده 9 درصدی برای تولیدکننده در روند تولید به 14 درصد افزایش می یابد و در مجموع قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.
وی گفت: در کشورهای دیگر مانند چین به محض اینکه تولید کننده نخستین کالای خود را صادر می کند، از جایزه صادراتی دولت برخوردار می شود لذا صادرکنندگان ایران نیز نیاز به مشوق هایی از جمله جوایز صادراتی دارند.

* فراهم سازی بستر توسعه صادرات عامل افزایش اشتغال در کشور است
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت نیشابور نیز در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین عامل تولید و ایجاد کار، داشتن بازار برای مصرف کالاست و اگر کالایی تولید شود که قادر به فروش نباشد، تولید معنا پیدا نمی کند.
حسن جلایی افزود: تامین بازار مصرف برای هر کالا، نیاز اولیه تولید است لذا برای داشتن بازار مصرف باید صادرات را رونق بخشید و پویا کرد زیرا داشتن صادرات پررونق مهمترین عامل پیشرفت کشور و حفظ اشتغال می باشد.
وی اظهار کرد: در ایران نیروی کار مناسب، ماشین آلات و منابع وجود دارد اما مواد اولیه به قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار نمی گیرد.
وی گفت: براساس قانون اگر تولیدکننده مواد اولیه را از طریق گمرک وارد کشور کند و پس از استفاده از آن در تولید، محصول خود را صادر نماید، گمرک باید سود و عوارضی را که ابتدا برای ورود مواد اولیه از تولیدکننده گرفته به وی بازگرداند اما این قانون در کشور کمتر اجرا می شود و علت آن وجود قوانین دست و پاگیر در صنعت است.
جلایی مولفه دیگر در توسعه صادرات را عرضه مواد اولیه به قیمت مناسب دانست و افزود: قیمت تمام شده یک کالا در کشوری مانند چین ارزانتر از ایران است در حالی که ایران نیروی کار مناسب و منابع بهتر در اختیار دارد.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال محصول فولادسازی ایران که نیروی کار مناسب و مواد اولیه آن در کشور وجود دارد، از قیمت جهانی فولاد بیشتر است.
وی گفت: این امر نشات گرفته از نبود دانش فنی برای بهره گیری مناسب از مواد خام و در اختیار نگذاشتن مواد اولیه به قیمت مناسب برای تولیدکنندگان می باشد که باعث افزایش قیمت تمام شده فولاد می گردد.
جلایی افزود: برجام فرصت لازم برای بهره گیری از دانش و فناوری روز دنیا را در اختیار کشور قرار داده است لذا به جای صادرات مواد خام مانند سنگ آهن، باید دانش روز و فناوری روز دنیا را به هر قیمتی وارد کشور کرد و در اختیار تولیدکنندگان گذاشت تا آنان قادر به تولید محصول با قیمت مناسب و قابل رقابت با کالاهای مشابه در بازار جهان باشند.
وی اظهار کرد: دانش بنیان کردن تولید نیز از محورهای اصلی بهره وری بیشتر و رونق صادرات است.
به گزارش ایرنا، نیشابور قطب تولید و صادرات خراسان رضوی و شرق کشور است که بزرگترین صنایع از جمله قطعه سازی، خودروسازی و فولادسازی در آن فعالیت دارند.
هم اکنون 350 واحد تولیدی با اشتغالزایی 13 هزار و 428 نفر و سرمایه گذاری 21 هزار میلیارد ریال در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.
7489 / 6053 گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.