دکتر بهمن کلالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش، معاینه، فلورایدتراپی، کشیدن دندان و ترمیم دندانها از اقدامات طرح تحول نظام سلامت در حوزه دندانپزشکی با هدف پیشگیری و مهار بیماریهای دهان و دندان است.
وی به افزایش 600 درصدی وارنیش فلورایدتراپی در خراسان رضوی با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندانی در طول فعالیت دولت یازدهم نیز اشاره و بیان کرد: در این مدت 450 هزار دانش آموز بین سنین 6 تا 14 سال تحت پوشش فلورایدتراپی قرار گرفته اند. این میزان در دولت گذشته 70 هزار دانش آموز بوده است.
رئیس اداره بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: فلورایدتراپی یکی از خدمات حوزه دندانپزشکی در قالب طرح تحول نظام سلامت است که کاهش 40 درصدی پوسیدگی دندانی در بین دانش آموزان را به دنبال دارد.
وی گفت: در طول فعالیت دولت یازدهم خدمات ترمیمی دهان و دندان 230 درصد و خدمات فیشورسیلانت
(ترمیم دندان 6 کودکان) نیز 300 درصد در خاسان رضوی افزایش یافته است.
دکتر کلالی در خصوص اجرای برنامه دندانپزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت نیز اظهار کرد: در قالب این طرح خدمات دندانپزشکی برای افراد زیر 14 سال و مادران باردار بطور رایگان و برای سایر گروهها در قالب تعرفه دولتی ارائه می شود. بدین طریق 60 دندانپزشک در مناطق روستایی و شهرهای کوچک جذب شده اند.
وی افزود: با اقدامات انجام شده شاخص پوسیدگی دندان در کودکان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از 2.09 به 1.85 درصد کاهش یافته است. میزان پوسیدگی دندان در دانش آموزان 12 ساله یکی از شاخصهای مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی است. یعنی هر دانش آموز در سن 12 سالگی بطور میانگین چند دندان پوسیده دارد.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد چهار میلیون نفر از جمعیت شش میلیونی استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد. بقیه این جمعیت زیر پوشش دانشگاههای علوم پزشکی نیشابور، سبزوار، گناباد، تربت جام و تربت حیدریه هستند.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.