به گزارش ایرنا علیرضا حسین زاده روز شنبه در نشست مدیریت بحران خشکسالی و ریزگردها در گناباد افزود: یک ماه پیش 36 میلیارد ریال از محل اعتبارات ویژه خشکسالی مناطق محروم برای اجرای طرحهای زارعت، باغبانی، امور دام و صنایع و انتقال آب به این شهرستان اختصاص یافت.
فرماندار گناباد هم در این نشست گفت: وجود دامهای سنگین در شرایط استمرار خشکسالی و کمبود منابع آب،
سرانه مصرف آب در روستاها را افزایش داده و فشار بسیار به شبکه آب این مناطق وارد می کند لذا این دامها باید به خارج از روستاها و مجتمع های نگهداری دام انتقال یابند.
محمدعلی نبی پور با اشاره به مشکلات بسیار در تامین آب شرب مناطق روستایی افزود: در صورت جدی شدن بحران آب روستاها، مجبور به قطع آب واحدهای صنعتی و دامداری ها هستیم.
وی اظهار کرد: با توجه به افزایش بارندگی در ابتدای سالجاری در گناباد مدت وقوع ریزگرد و طوفان از 23 روز در سال گذشته به سه تا چهار روز در سال جاری کاهش یافت.
وی اجرای طرح ترسیب کربن و تامین هزینه های جدا سازی آب شرب شهری و روستایی از اعتبارات دولتی، وقفیات و مشارکت خیران را از راهکارهای مهم مقابله با ریزگردها و کاهش تبعات خشکسالی در گناباد دانست.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی گناباد هم گفت: افزایش بی رویه سکونت در مناطق روستایی گناباد به دلیل هزینه کم زندگی و ارزان بودن زمین، با توجه به کمبود منابع آب، تامین آب این مناطق را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
محمد رضا ابراهیمی افزود: افزایش 2 برابری میانگین مصرف آب در روستاهای گناباد به میزان 190 لیتر برای هر فرد در سه ماه قبل مشکلات بسیار در تامین آب مناطق روستایی این شهرستان به همراه داشت.
وی اختلاف زیاد قیمت تمام شده استحصال آب با قیمت عرضه را از دیگر تنگناها در تامین آب شرب مناطق روستایی گناباد ذکر کرد و گفت: قیمت تمام شده هر لیتر آب 30 هزار ریال است در حالی که با نرخ 2 هزار و 500 ریال در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون مصرف آب در چهار روستای گناباد به دلیل کاهش شدید منابع آب جیره بندی شده است و اکثر روستاهای این شهرستان با مشکل کمبود آب روبرو هستند.
وی افزود: 90 درصد مجموع آب به دست آمده در بخش کشاورزی مصرف می شود.
ابراهیمی گفت: سال گذشته طرح های خوبی با هزینه 65 میلیارد ریال در مناطق روستایی این شهرستان به خصوص مجتمع براکوه انجام شد که ثمرات خوبی به دنبال داشت و در سال جاری نیز باید ادامه یابد.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری گناباد هم گفت: با توجه به افزایش دمای هوا میزان مصرف آب برای هر نفر در مناطق شهری این شهرستان طی چند روز گذشته بیش از 300 لیتر افزایش یافته در حالی که توان تولید ما برای هر فرد 195 لیتر در ثانیه است.
هادی حیدرنیا افزود: این امر موجب کاهش 2 متری سطح مخازن ذخیره آب و نگرانی های بسیار در تامین آب شرب شده است.
شهرستان گناباد در مجموع حدود 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام با 14 هزار بهره بردار این بخش ها دارد و سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در این شهرستان تولید می شود.
آب کشاورزی این شهرستان از 400 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 346رشته قنات تامین می شود.
شهرستان بیش از 80 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری مشهد واقع است.
2095/7545/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.