محمد رضا طاهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات انسداد پنج هزار و 600 حلقه چاه غیر مجاز در چهار سال گذشته در استان خراسان رضوی انجام شده است که این میزان 440 میلیون متر مکعب صرفه جویی آب را بدنبال داشته است.
وی عملیات انسداد چاههای غیر مجاز در دولت دهم را یک هزار و 362 حلقه چاه با 297 میلیون متر مکعب صرفه جویی آب عنوان کرد.
وی تعداد چاههای مجاز کشاورزی استان خراسان رضوی را حدود 9 هزار حلقه عنوان و اظهار کرد: حدود هشت هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز در سالهای گذشته در استان شناسایی شد که بخش زیادی از آنها در دولت یازدهم مسدود شده است.
وی با اشاره رشد چشمگیر عملیات نصب کنتورهای هوشمند بر روی کلیه چاههای برقی خراسان رضوی در دولت یازدهم افزود: در این مدت هشت هزار و 363 حلقه چاه با هدف کنترل و مدیریت منابع آب زیرزمینی مجهز به کنتور هوشمند شده اند.
وی تعداد چاههایی که در دولت دهم کنتورهای هوشمند بر روی آنها نصب شده است را یک هزار و 309 حلقه ذکر کرد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به احداث سه سد در این استان در چهار سال گذشته اظهار کرد: سد چهچه و سد سررود(قره تیکان) در شهرستان کلات و سد بار در نیشابور در سال های 94 و 95 به بهره برداری رسیده اند.
طاهری ادامه داد: سد چهچه ذخیره سازی 15 میلیون متر مکعب آب و سد مخزنی سررود و بار هر کدام تنظیم و ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب آب را انجام می دهند.
وی با اشاره به اجرای طرح آب رسانی سد ارداک به مشهد که توسط رئیس جمهور در اسفند 95 بهره برداری شد، گفت: طول خط انتقال از محل سد ارداک تا تصفیه خانه شماره یک مشهد 55 کیلومتر است که بدین طریق 14 میلیون متر مکعب در سال انتقال می یابد.
وی با اشاره به پروژه ساماندهی و احیاء کشف رود مشهد که در سطح ملی مطرح شد، اظهار کرد: عملیات اجرای این پروژه از سال 94 آغاز شد و یک هزار و 500 هکتار اراضی اطراف در طول 76 کیلومتر رودخانه آزاد سازی شده است.
وی با اشاره به بزرگترین طرح انتقال تونل آب شرق کشور در ابیورد درگز که در دولت یازدهم به ثمر رسید، افزود: این طرح به طول سه هزار و 540 متر، ظرفیت انتقال 50 متر مکعب آب بر ثانیه را دارد.
به گفته وی، در قالب این طرح با بهره برداری از منابع آبی هزار مسجد، تولید حدود 36 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب، صنعت، خدمات و کشاورزی مشهد برنامه ریزی شده است.
وی آغاز مطالعات طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان برای تامین آب سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را از دیگر طرحهای دولت یازدهم عنوان کرد که هم اکنون توسط آب منطقه خراسان رضوی در حال اجراست.
به گفته وی، در قالب این طرح انتقال 750 میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب و صنعت سه استان نوار شرقی کشور، با اجرای خط انتقالی به طول یک هزار و 760 کیلومتر از چابهار تا مشهد پیش بینی شده است.
حفاظت و تامین منابع آبی وظیفه شرکت های آب منطقه ای در هر استان و کشور است که عملکرد این شرکت ها در دو واحد ساخت و ساز و توسعه تاسیسات آبی تعریف می شود.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
3027/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.