مجتبی محرابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط بحرانی گناباد لازم است سالانه 220 میلیارد ریال برای اجرای طرح های بیابانزدایی به این شهرستان اختصاص یابد.
وی اظهار کرد: برای اجرای طرحهای کنترل کانونهای بحرانی فرسایش بادی در این شهرستان در یک دوره 10 ساله 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی گفت: گسترش بیابان ازعوامل تهدید کننده گناباد محسوب می شود و 30 درصد عرصه های بیابانی و کانونهای بحرانی استان خراسان رضوی در این شهرستان واقع شده و گناباد در سال جاری از نظرقرار گرفتن در محدوده کویر مرکزی حاشیه کویر عمرانی در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد.
وی اظهار کرد: در 10 سال گذشته کانون اصلی ریزگردها در بیش از 20 کیلومتری گناباد بود در حالی که هم اکنون این کانون در داخل خود شهرستان واقع است و به شدت زندگی مردم را از جمله در مناطق روستایی تهدید می کند.
وی گفت: استفاده ناپایدار از ذخایر و منابع آبهای زیرزمینی و خاک سبب هجوم ماسه های روان به تاسیسات و زیربناها و محورهای مواصلاتی در گناباد شده و سکونتگاهها را تهدید و موجب خالی شدن تدریجی آنها شده است به طوری که در 20 سال گذشته 15 هزار نفر از جمعیت این شهرستان به دیگر نقاط خراسان رضوی و کشور مهاجرت کرده اند.
وی افزایش ریزگردها و سیل خیزی خاک مناطق، تشدید شوره زار شدن اراضی را دیگر عوامل تهدید کننده بیابانزایی برای این منطقه ذکر کرد و گفت: بر اساس بررسی انجام شده ، اجرای طرحهای کنترل کانونهای بحرانی فرسایش بادی در بازه زمانی 10 ساله موجب جلوگیری از هدرفت 10 تن خاک در هکتار، افزایش علوفه قابل بهره‌برداری و تلطیف هوا و تولید هیزم قابل استحصال بمیزان یک تن در هکتار، افزایش 116 هزار و 860 تنی تولیدات بخش کشاورزی گناباد به ارزش چهار هزار و 660 میلیارد ریال می شود.
وی افزایش 11 هزار 686 تنی محصولات کشاورزی در چند سال آینده را دیگر ثمرات اجرای طرحهای بیابانزدایی و جلوگیری از گسترش کانونهای فرسایش بادی در گناباد ذکر کرد.
محرابی حفاظت و قرق 18 هزار هکتار اراضی بخش مرکزی و دهستان پسکلوت، تولید یک هزار اصله نهال گلدانی، جمع آوری پنج تن بذر، احداث 1.5 هکتار خزانه گونه های تاغ، عجوه، آتریپلکش و قره داغ را از مهمترین فعالیتهای اداره منابع طبیعی برای جلوگیری از گسترش بیابان در یکسال گذشته برشمرد.
وی نهالکاری و بذرکاری 640 هکتار کانونهای بحرانی فرسایش بادی بیدخت، نوده پشنگ عمرانی هلالی آبگیر و دیگر نقاط را از اقدامات برای جلوگیری از بیابانزایی در گناباد در این مدت دانست.
85 درصد از عرصه پنج هزار و 900 کیلومتر مربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که چهار کانون فرسایش بادی با 231 هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند.
از مجموع 15 کانون بحرانی با مساحتی معادل 768 هزار و 500 هکتار چهار کانون با وسعت 231 هزار و 445 هکتار در شهرستان گناباد واقع شده است.
شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی واقع شده و 287 کیلومتر با مشهد فاصله دارد.
7545/2095/6012 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری**‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.