ابوالفضل حسن آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها یادگار از واقعه عاشورای سال 1415قمری در مشهد، عکس هایی است که توسط خدام حرم مطهر رضوی و خبرنگاران در زمان وقوع حادثه گرفته شده و اکنون در مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان سند تاریخی نگهداری می شود.
وی اظهار کرد: این عکس ها شامل بخش های آسیب دیده حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در اثر انفجار بمب، ترس مردم و هیاهوی داخل حرم، مجروحان، شهدا، قطعات بدن های شهدا، آثار شکستن شیشه ها و خون هایی که در رواق جاری شده بود، می باشد.
وی گفت: عکس هایی نیز از تشییع پیکر شهدا، مراسم گرامیداشت شهدا و همچنین آیین های مربوط به سالگرد این واقعه در سالهای بعد، در این مرکز وجود دارد.
مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی نیز در تشریح این واقعه گفت: ساعت 14 و 26 دقیقه روز دوشنبه 30 خرداد سال 1373 برابر با عاشورای سال 1415 قمری در حالی که رواق‌ ها، صحن ‌ها، بست‌ ها و اطراف مرقد مطهر هشتمین امام معصوم از جمعیت موج می‌ زد و مردم بر افروخته از عشق و ارادت به سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، غرق عزاداری و نوحه ‌سرایی‌ بودند، صدای مهیب انفجار بمب، فضای روضه منوره رضوی را پر کرد.
محمد امین توکلی زاده افزود: بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه به انفجار 10 پوند ماده منفجره تی. ان. تی بود، اعضای بدن تعدادی از زائران همچون سر، دست، پا و انگشت جدا شده و سطح بیشتر رواق‌ ها همچون رواق دارالحفاظ، دارالسعاده و نیز گنبد الله‌ وردیخان، گنبد حاتم خانی و بخش وسیعی از دیوارها را پوشانده بود.
وی اظهار کرد: پیکرهای زخمی مجروحین و شهیدان توسط خدام و مردم با وسایل نقلیه شخصی و آمبولانس هایی که به 2 صحن انقلاب اسلامی و آزادی وارد شده بودند به بیمارستان‌ های مشهد منتقل شدند و آنچه از کینه منافقان باقی ماند، 300 مجروح و 27 شهید گلگون کفنی است که مظلومیت آنها گریبانگیر دشمنان ولایت را خواهد گرفت.
وی گفت: عاشورا در مشهد مقدس و در حوزه حریم منور رضوی، به عاشورایی به یادماندنی در تاریخ، پس از عاشورای حسینی (ع) تبدیل شده بود.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.