راضیه علیرضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رشد باعث خروج از رکود واحدهای صنعتی و معدنی، تقویت توانمندیهای داخلی و مبارزه با قاچاق کالا شد.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت خراسان رضوی در دولت یازدهم 33 هزار و 813 میلیارد ریال است که در مقایسه با چهار سال دولت دهم که 31 هزار و 165 میلیارد ریال بود 8.5 درصد بیشتر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کل سرمایه گذاری صنعتی در این استان سال 92 حدود سه هزار میلیارد ریال بود که با خروج تدریجی از رکود در سال 1395 به 13 هزار و 360 میلیارد ریال افزایش یافت. پیش بینی می شود این رقم امسال به 30 هزار میلیارد ریال برسد.
وی افزود: طی فعالیت دولت یازدهم در بخش صنعت خراسان رضوی برای 30 هزار و 426 نفر فرصت شغلی ایجاد شد که در مقایسه با دولت دهم که 28 هزار و 105 نفر اشتغالزایی شده بود هفت درصد افزایش داشت.
علیرضایی ادامه داد: ارزش ماشین آلات صنعتی نوین که در دولت یازدهم به استان وارد شد 944 میلیون یورو می باشد که این مبلغ در مقایسه با چهار سال دولت دهم که 247 میلیون یورو بود 282 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: در دولت یازدهم از محل تسهیلات رونق تولید چهار هزار و 490 میلیارد ریال به واحدهای صنعتی خراسان رضوی که دارای مشکل نقدینگی بودند پرداخت شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: میزان مصرف انرژی در واحدهای صنعتی نیز بخاطر ز رونق تولید در دولت یازدهم رشد یافت بطوری که مصرف گاز در واحدهای صنعتی استان هفت هزار و 103 میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با دولت دهم به میزان پنج هزار و 414 میلیون مترمکعب 31.2 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: مصرف برق صنعتی خراسان رضوی در دولت یازدهم 15 هزار و 23 گیگا وات ساعت است که نسبت به دولت دهم به میزان 9 هزار و 726 گیگا وات ساعت 71.3 درصد رشد نشان می دهد.
او گفت: در دولت یازدهم تعطیلی 394 واحد صنعتی در خراسان رضوی بررسی و پایش و مشخص شد که هفت درصد از کل واحدهای صنعتی خراسان رضوی را تشکیل می دهند. در مرحله نخست راه اندازی واحدهای تعطیل پارسال 970 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ بهره مناسب جهت راه اندازی 24 واحد تامین شد.

* معدن و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: این استان دارای 46 نوع ماده معدنی در 707 معدن با ذخیره قطعی بیش از سه میلیارد تن است.
علیرضایی افزود: در طول چهار سال گذشته 99 محدوده اکتشافی به مساحت هزار و 668 کیلومترمربع از پهنه سنگان حذف و ثبت آن برای عموم مردم به منظور اکتشاف میسر شد.
وی ادامه داد: در این راستا انجام مطالعات پهنه اکتشافی ژئوفیزیک هوایی سنگان توسط شرکت ایمیدرو منجر به شناسایی 39 منطقه معدنی امیدبخش در سنگان شده است.
علیرضایی گفت: صدور و تمدید پروانه های صنفی در خراسان رضوی در چارچوب فعالیت دولت یازدهم نیز 76 هزار و 819 فقره است که در مقایسه با دولت دهم که 62 هزار و 721 فقره بود 22.7 درصد رشد یافته است.
وی افزود: ساماندهی تشکلهای صنفی از طریق برگزاری انتخابات اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی شامل 102 مورد در سطح استان که 40 درصد از آن مربوط به مشهد می باشد نیز در مدت فعالیت دولت یازدهم صورت گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در بخش مبارزه با قاچاق کالا نیز با فعالیت دولت یازدهم 644 پرونده بازرسی از واحدهای صنفی استان به ارزش 96 میلیارد و 800 میلیون ریال تشکیل شد که در مقایسه با دولت دهم از نظر تعداد پرونده ها یک درصد و از نظر ارزش ریالی 231 درصد افزایش داشت.
وی گفت: کشف کالاهای قاچاق از نوع پوشاک، پتو، لوازم خانگی و کفش نیز در چارچوب فعالیت دولت یازدهم نسبت به دولت دهم 170 درصد رشد داشت.
علیرضایی افزود: در دولت یازدهم هفت هزار و 94 میلیون دلار کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی صادر شد که تفاوت چندانی با دولت دهم نداشت. در این میان صادرات طلا و مصنوعات آن از مشهد طی سالهای 94 و 95 بسیار قابل توجه و بی سابقه و به میزان یکهزار و 550 کیلوگرم به ارزش 56 میلیون دلار بوده است.
خراسان رضوی با پنج هزار و 616 واحد صنعتی فعال، سرمایه گذاری صنعتی 120 هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود 185 هزار نفر از نظر تعداد واحدها و اشتغال پس از تهران و اصفهان رتبه سوم و از نظر میزان سرمایه گذاری رتبه ششم را در کشور دارد. همچنین 165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی در خراسان رضوی فعالیت دارند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.