مجتبی مزروعی روز دوشنبه در نشست سامان بخشی تولید، حمایت و توسعه بازارهای داخلی و خارجی انگور و کشمش در کاشمر افزود: در تولیدات زراعی، باغی، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و امور دام باید با نگاه ویژه به منابع آب در راستای کاهش مصرف آب تلاش کرد.
وی اظهار کرد: در برنامه توسعه کشاورزی استان بهره وری از آب مورد تاکید است و محور حرکت توجه به منابع آب می باشد.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر اعتبارات خوبی برای اجرای آبیاری تحت فشار و کم فشار در این استان اختصاص یافته است، گفت: برای اجرای این طرح ‌ها در شهرستانهایی که از محدودیت بیشتر منابع آب رنج می‌ برند سهمیه اعلام شده اما تلاش می‌ کنیم منابع مورد نیاز برای اجرای همه طرح های آنها را از محل اعتبارات متمرکز تأمین کنیم.
مزروعی افزود: سه شهرستان کاشمر، خلیل آباد و بردسکن برای افزایش سهمیه اجرای طرح‌ های آبیاری کم فشار محدودیتی نخواهند داشت و برای اجرای این طرح‌ در زمین ‌های کمتر از 10 هکتار به شهرستان ‌ها تفویض اختیار شده است.
وی از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها خواست هرچه سریعتر پروژه ‌ها را با کدهای خواسته شده معرفی کنند تا در تأمین لوله های مورد نیاز با مشکل مواجه نشوند.
وی اظهار کرد: 580 شرکت تعاونی و تشکل کشاورزی در این استان فعال است که در چند سال گذشته به علت عدم توجه به آنها 280 شرکت تعطیل شده است.
مزروعی با تاکید بر حمایت از تشکل ‌های کشاورزی و تشکیل صنایع تبدیلی در راستای فعال شدن بخش بازرگانی گفت: به رغم اینکه از سال 77 پیگیر رونق صنایع تبدیلی بوده ایم اما به دلیل تأمین نشدن منابع مورد نیاز طرح ‌های مزبور اجرا نشده اند.
وی از اختصاص اعتباراتی به عنوان یارانه کشمش خبر داد و افزود: نباید اجازه داد این اعتبارات با تخصیص مبالغ اندک به افراد، مانند گوشت قربانی شود.
وی اظهار کرد: پارسال اعتبارات بسیار خوبی از سوی دولت برای تمدید وام ‌ها، مکانیزاسیون، آب و خاک و تأمین یارانه تخصیص یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تصویب پنج هزار میلیارد ریال اعتبار طی چند روز گذشته برای ایجاد صنایع تبدیلی به عنوان تسهیلات یارانه دار گفت: مدیران جهاد کشاورزی باید طرح ‌های خود را برای دریافت تسهیلات یارانه‌ ای برای حوزه صنایع تبدیلی، کشت گلخانه ‌ای، وضعیت دام با نگاه به دام سبک و سایر حوزه‌ هایی که مورد نیاز است تهیه کنند.

* اختصاص 180میلیارد ریال برای راه اندازی صنایع تبدیلی در منطقه ترشیز
نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از اختصاص 180میلیارد ریال برای راه اندازی صنایع تبدیلی در منطقه ترشیز (شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن) خبر داد.
بهروز بنیادی گفت: باید نسبت به تشکیل گروه مشاور سرمایه گذاری توسط مدیران استان اقدام شود و در شهرستانها نیز کارگروهی بدین منظور فعال گردد.
وی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری برای ساخت واحدهای صنعتی فراوری محصولات کشاورزی، افزود: سازمان تعاون استان طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی موظف است برای راه اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان از منابع خود اقدام کند.

* مخالفت فرماندار کاشمر با پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان
فرماندار کاشمر نیز در این نشست با پرداخت یارانه به طور مستقیم به کشاورزان مخالفت کرد و گفت: اعتبار تخصیص یافته به بخش کشاورزی شهرستان باید برای راه اندازی صنایع تبدیلی در همین بخش هزینه شود.
محمد حسن فرهای افزود: اگر سهام معقول برای کشاورزان به منظور سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی تعریف شود و مدیریت منابع و ذیحسابی آن مشخص باشد مشکلات کمتری خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار باید از علم روز در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

* بردسکن در استفاده از اعتبارات آبیاری نوین رتبه اول استان را کسب کرد
فرماندار بردسکن نیز در این نشست گفت: این شهرستان امسال در شاخص آب و خاک و استفاده از اعتبارات آبیاری نوین رتبه اول استان را به خود اختصاص داد.
برات علی نیا با بیان اینکه منتقدین دولت به دنبال این هستند که اقدامات انجام شده در روستاها را زیر سوال ببرند، افزود: به رغم اقدامات بسیاری که توسط دولت تدبیر و امید در روستاها انجام شده ،عده ای مدام می خواهند این عملکرد مطلوب را به چالش بکشند.
وی اظهار کرد: امسال به دلیل سرمازدگی بیش از 2 هزار و 200 میلیارد ریال خسارت به این شهرستان وارد شد و در گرمای تیر و مرداد نیز کمبود آب برای بخش کشاورزی شهرستان مشکل ساز است.
وی گفت: با جذب 136 درصدی تسهیلات مکانیزاسیون 61 دستگاه ادوات نوین به بخش کشاورزی بردسکن افزوده شده و 100 درصد سهمیه نهاده های کشاورزی شهرستان نیز جذب شده است.
علی نیا افزود: پارسال بیشترین اعتبارات تملک دارایی و ماده 180 در اختیار بخش کشاورزی گذاشته شد و امسال نیز از اعتبارات تملک دارایی تخصیص یافته به بخش کشاورزی مبلغی کسر نشده است اما باز هم این بخش نیاز به حمایتهای بیشتر دارد.

* نابودی بخشی ازمحصولات کشاورزی خلیل آباد به دلیل نبود صنایع تبدیلی
فرماندار خلیل آباد هم در این نشست گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان باعث شده است قسمت عمده محصولات کشاورزی منطقه به ضایعات تبدیل شده و نابود شود.
مجتبی شاکری، با بیان اینکه 90 درصد اقتصاد منطقه ترشیز بر پایه کشاورزی استوار است، بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در خلیل ‌آباد تأکید کرد و افزود: این شهرستان با ظرفیت بسیار در بخش کشاورزی می تواند نقش مهم و تأثیرگذار در تحقق شعار سال داشته باشد.
وی اظهار کرد: در بهار امسال با صدور روزانه 30 تن برگ انگور به نقاط مختلف کشور، اشتغال خوبی در این شهرستان ایجاد شد.
وی با بیان اینکه 6 هزار هکتار از باغات خلیل ‌آباد به محصول انگور اختصاص دارد و 20 رقم انگور در این شهرستان شناسایی ‌شده است، گفت: پارسال 20 هزار تن انگور تولیدی شهرستان به کشور های روسیه و اوکراین صادر شد.
شاکری افزود: سرمازدگی اخیر مشکلاتی را برای کشاورزان منطقه به وجود آورد و باعث کف بُر کردن باغات انار و همچنین از بین رفتن مزارع زعفران شد.
وی اظهار کرد: خسارت هزار و 200 میلیارد ریالی به بخش کشاورزی شهرستان، بازار و اقتصاد منطقه را تحت ‌الشعاع قرار داده است.
وی گفت: هرچند در راستای حمایت از کشاورزان خسارت‌ دیده، یک هزار و 428 فقره از وام ‌های کشاورزان با برآورد 110 میلیارد ریال استمهال شد و بیشترین اعتبارات تملک دارایی شهرستان به بخش کشاورزی اختصاص یافت و با راه ‌اندازی مجتمع گلخانه ‌ای و اشتغال 20 کارشناس کشاورزی اقدام خوبی در زمینه توسعه گشت گلخانه‌ ای انجام شد اما نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان مشکل ساز شده است.
شاکری از اعلام آمادگی بخش خصوصی این شهرستان برای سرمایه‌ گذاری در حوزه صنایع تبدیلی خبر داد و افزود: روند حضور بخش خصوصی در شهرستان میسر شده و مدیران آمادگی کامل برای فراهم کردن بسترهای حضور سرمایه ‌گذاران را دارند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی میزان بارندگی در این شهرستان 145 میلی‌ متر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 22 درصد کاهش داشته است لذا خشکسالی در منطقه جدی‌ تر شده و باید در بخش کشاورزی به مدیریت منابع آب بیشتر توجه کرد.
سه شهرستان کاشمر، خلیل آباد و بردسکن از قطبهای کشاورزی خراسان رضوی به شمار می روند.
اقتصاد این شهرستانها برپایه کشاورزی است و 80 درصد مردم این مناطق به طور مستقیم و غیر مستقیم در این بخش فعالیت دارند.
7497 / 6053 خبرنگار: لیلا قرایی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.