محمد یوسف نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پدیده خشکسالی طی 10 سال اخیر موجب خشکیدن همه چشمه ها، منابع آب طبیعی و عرصه های محیط زیست گناباد شده لذا هم اینک آبرسانی به 30 منبع آب در این بخش با همکاری آب و فاضلاب شهری انجام می شود.
وی ادامه داد: تداوم روند خشکسالی و کمبود منابع آب موجب حذف چند گونه جانوری به خصوص یوزپلنگ، پلنگ و آهو و بسیاری از خزندگان و مارها از چرخه محیط زیست گناباد شده و قوچ، میش، کل، بز، روباه، گرگ و کفتار، کاراکال و انواع خزندگان و پرندگان نظیر هوبره و کبک را در معرض تهدید قرار داده است.
رئیس محیط زیست گناباد گفت: کاهش شدید گونه های گیاهی از دیگر تبعات منفی استمرار خشکسالی است که بارندگی اواخر پارسال و اوایل امسال تاحدودی این مشکل را جبران کرد ولی کمبود منابع آبی همچنان به قوت خود باقی است.
وی افزود: به این دلیل گونه های جانوری محیط زیست از جمله گرگ، شغال و کفتار و روباه برای تغذیه و تامین آب مورد نیاز خود هر از چندگاهی به مناطق روستایی و شهری هجوم می برند و مزارع و دامهای کشاورزان را تلف و یا خسارتهای بسیاری وارد می کنند.
او کمبود اعتبار را از دیگر تنگناهای اداره محیط زیست گناباد ذکر کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران نسبت به این امرشد.
گستره مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زیست محیطی گناباد 407 هزار هکتار است. از مهمترین گونه های جانوری این شهرستان می توان به قوچ، میش، کل، بز، تیهو، گربه پالاس، روباه، گرگ و کفتار و انواع خزندگان و پرندگان نظیر هوبره، کبک نام برد. 40 درصد از مجموع 433 گونه های جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان خراسان رضوی در شهرستان گناباد وجود دارد.
مرکز شهرستان گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7545/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.