یکی از این گردشگران و مسول اتحادیه غارنوردی اسلوونی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از قنات جهانی قصبه به عنوان یک شاهکار مهم بشر در تامین آب در 2500 سال گذشته و از افتخارات مهم مردم ایران یاد کرد.
آلش استراسر ادامه داد: قنات جهانی قصبه گناباد بیانگر هویت، تاریخ غنی و فرهنگ مردم ایران و این منطقه محسوب می شود و نوع حرکت آب در مسیر آن بسیار جالب است.
یکی دیگر از غارنوردان اسلوونی گفت: نوع حفاری این قنات با وسائل ابتدایی در دو هزار و 500 سال گذشته بسیار شگفت انگیز می باشد بطوری که کنده کاری در لایه های زیرزمین که در برخی از نقاط از شن و سنگ تشکیل شده اند بسیار دشوار و با مخاطرات بسیار همراه بوده است.
دامین پاروبین افزود: این قنات از بیش از دو هزار و 500 سال قبل نه تنها خشک نشده بلکه به عنوان یک عامل مهم در تامین آب مردم منطقه در شرایط خشکسالی تاثیر بسیار داشته است.
نماینده ایران در اتحادیه جهانی غارشناسی که به همراه غارنوردان کشور اسلوونی از قنات قصبه بازدید کرد نیز گفت: به دنبال ثبت جهانی قنات قصبه گردشگردان اروپایی تمایل زیادی برای بازدید از آن نشان می دهند.
سعید هاشمی نژاد افزود: این برای ما افتخار است که قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر خراسان رضوی این چنین بیانگر پیشینه فرهنگی و تاریخی ایران محسوب می شود و به عنوان یک ظرفیت برای جلب گردشگران بین المللی تبدیل شده است.
قنات قصبه گناباد تیر 1395 به عنوان تنها اثر خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسید. در مجموع شش هزار و 780 رشته قنات در استان خراسان رضوی وجود دارد که 600 رشته آن در شهرستان گناباد قرار دارد.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7545/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.