جعفر آهنگران روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مهترین سیاست های دولت، افزایش ضریب امنیت مرزی با فعالیت های اقتصادی و راهبرد اجرای آن نیز تامین مناطق آزاد در مرزها می باشد.
وی اظهار کرد: دولت دوازدهم نگاه ویژه به رونق مرز و تامین معیشت خانواده های مرزنشین دارد و بر این باور هستیم که امنیت پایدار مرزها منوط به اقتصادی بودن آن است و باید از تمام ظرفیت ها برای اقتصادی شدن مرزها استفاده کرد.
وی به جایگاه مرز دوغارون اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مرز دوغارون یکی از مهمترین معبرهای رسمی کشور می باشد، ایجاد تحرک و رونق در محور شرق یکی از مهمترین برنامه هایی است که در دستور کار دولت و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد قرار دارد.
آهنگران افزود: برای تبدیل شدن منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد، مسئولین شهرستانی و استانی باید اهتمام ویژه ای داشته و پیگیر آن باشند.
وی اظهار کرد: پیشنهاد ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جاسک، بوشهر، مهران، قصر شیرین، مریوان، اردبیل، اینچه برون، زابل، سرخس و دوغارون در شورای عالی مناطق آزاد در حال بررسی است.
وی گفت: هم اکنون 64 منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد که بیش از 150 هزار نفر در آنها مشغول کار هستند.
آهنگران به تعداد واحدهای تولیدی فعال در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: 550 واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک در این مناطق فعال هستند که در سال گذشته 30 میلیون دلار توسط سرمایه گذاران خارجی و 12 هزار میلیارد دلار توسط سرمایه گذاران داخلی در این مناطق سرمایه گذاری شد.
وی اظهار کرد: در سال گذشته صادرات مناطق آزاد کشور 15 میلیارد دلار بود و رقم واردات آن به چهار و نیم میلیارد دلار رسید.
وی همچنین با تاکید بر استفاده از بازار افغانستان گفت: باید سهم خود را از این بازار بگیریم و تجارت در یک مرز نمی تواند یکطرفه باشد و باید روابط دوسویه شود.
مرز دوغارون در 18 کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.
شهرستان 117 هزار نفری تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
7494 / 6053 خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.