علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از 2 واحد تولیدی در شهرک صنعتی فناوری های برتر مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: براساس آخرین سرشماری در اواخر سال گذشته، 290 هزار نفر بیکار در این استان وجود دارد که 48 درصد آنان دارای تحصیلات بالای دیپلم هستند.
وی اظهار کرد: شمارش افراد بیکار در خراسان رضوی براساس نرخ افزایش جمعیت و سن جویای کار می باشد که براساس برآورد انجام گرفته از سوی مراجع رسمی بدون اقدامات جدید در این عرصه، تعداد بیکاران در استان به 320 هزار نفر خواهد رسید.
وی گفت: سال گذشته 650 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد که از این تعداد 100 هزار فرصت شغلی مربوط به خراسان رضوی بود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به افزایش بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به استان در سال جاری افزود: اعتبارات امسال بخش کمکهای فنی و اعتباری این استان افزایش بسیار داشته در حالی که این میزان اعتبار در ردیف بودجه استان قرار نداشت.
وی اظهار کرد: از کل 12 هزار میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته به خراسان رضوی در سال جاری، یکهزار و 330 میلیارد ریال مربوط به حوزه ارتقای شاخص های اقتصادی استان است که در مقایسه با سال گذشته حدود 2 برابر شده است.
وی گفت: تا نیمه اول سال آینده 15 پروژه با هزینه 105 هزار میلیارد ریال و ایجاد هشت هزار و 489 فرصت شغلی در حوزه صنعت و معدن این استان به بهره برداری می رسد.
رشیدیان افزود: در این راستا تا اواسط تابستان سال جاری 2 واحد گندله سازی هر یک به ظرفیت تولید پنج میلیون تن در منطقه سنگان و تا اواسط پاییز امسال یک واحد گندله سازی در نیشابور، یک واحد فولادسازی در جوین، 2 کارخانه شیشه سازی و یک کارخانه کاغذ سازی در این استان به بهره برداری می رسد.
وی اظهار کرد: از محل طرح رونق اشتغال در حوزه کشاورزی، 11 پروژه کشاورزی در حوزه باغداری، دامداری و احداث گلخانه با هزینه 9 هزار و 970 میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای پنج هزار و 650 نفر طی امسال و اوایل سال آینده در خراسان رضوی به بهره برداری می رسد.
وی گفت: علاوه بر آن 291 پروژه گردشگری و زیرساختی مرتبط با آن با هزینه 58 هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای هفت هزار نفر در این استان به بهره برداری می رسد که بهره برداری از 97 پروژه آن تا پایان سال جاری خواهد بود.
استاندار خراسان رضوی افزود: در حوزه 'آی.سی.تی' و 'آی.تی' نیز 23 تفاهم نامه با شرکت های حوزه فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری سه هزار و 200 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای چهار هزار نفر به امضا رسیده که مهمترین هدف در این بخش بعد از افزایش تولید ملی، اشتغال برای جوانان تحصیلکرده است.
وی ادامه داد: کارگروهی با محوریت دانشگاه و جهاد دانشگاهی در خراسان رضوی ایجاد شده تا همه دانش آموختگان بیکار را شناسایی کند و براساس مصوبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر واحد تولیدی که اقدام به جذب جوانان بیکار نماید، 6 تا 9 ماه به پرداختی این جوانان در واحدهای مزبور کمک می شود و سازمان بیمه تامین اجتماعی نیز در زمینه بیمه حوادث این افراد اقدام می کند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به 2 وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن گفت: حجم فعالیت ها و مسئولیت های این وزارتخانه و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار زیاد است که تفکیک 2 وزارتخانه مزبور به وزارتخانه های کوچکتر به تخصصی شدن امور به ویژه در حوزه اشتغال و تولید کمک شایانی خواهد کرد.
استاندار خراسان رضوی در این مراسم از 2 کارخانه صنایع بسته بندی و ابزار پزشکی در شهرک فناوری های برتر استان بازدید کرد و مشکلات آنها را طی نشست کارگروه ستاد تسهیل استان مورد بررسی قرار داد.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.