اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از مجید حسینی گزارش داد: مجموعه رباط شرف یکی از قدیمی ترین پایگاههای میراث فرهنگی استان محسوب می شود که در 70 کیلومتری شهر سرخس قرار دارد. سرخس در فاصله 185 کیلومتری شرق مشهد واقع است.
وی افزود: این مجموعه علاوه بر تزئینات و کتیبه های مختلف از جهات معماری و تاریخی حائز اهمیت فراوان بوده و سالها در دست مطالعه، پژوهش و مرمت است. کاروانسرای رباط شرف از آثار دوره سلجوقی است که در مسیر اصلی جاده ابریشم و راه قدیم مرو به نیشابور قرار دارد.
او ادامه داد: این کاروانسرا یکی از مهمترین منزلگاهها در تاریخ محسوب می شود و به همین علت گستره پوشش و تاثیر ارزشهای تاریخی و معماری آن بسیار فراتر از شهرستان سرخس است و این اثرگذاری در برخی بناها از جمله 'رباط ماهی' و آثار 'دو برار' نیز دیده می شود.
وی گفت: این رباط از جهت اثرگذاری، تاریخ، معماری و تزئینات وابسته به هنر معماری و آجرکاری خاصش دارای چنان اهمیتی است که به عنوان موزه آجرکاری شهرت جهانی دارد. همین ویژگیها این اثر تاریخی ارزشمند را نامزد ثبت جهانی کرده است.
رئیس میراث فرهنگی سرخس افزود: فصل جدید مرمت رباط شرف آغاز شده که در این مرحله علاوه بر مرمت قسمتی از تزئینات، تکمیل و تجهیز ساختمان پایگاه انجام و ایجاد نمایشگاه تاریخچه مرمت رباط نیز محقق می شود.
وی ادامه داد: پیگیری و تکمیل پرونده ثبت جهانی رباط شرف با تخصیص اعتبار سال 96 با جدیت دنبال می شود ضمن اینکه مرمت و اقدامات عمرانی این مجموعه نیز به خصوص تکمیل زیرساختهای گردشگری در سالجاری ادامه دارد.
هزار و 534 اثر تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و اثر تاریخی قنات قصبه گناباد تنها اثر تاریخی این استان است که پارسال در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.