محمود اعظمی راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 300 هکتار از اراضی استان که شامل یکصد روستا می شود قابلیت اجرای طرح های آبخیزداری به صورت مشارکتی را دارد.
وی عنوان کرد: با توجه به راهبرد سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اجرای طرح های آبخیزداری به صورت مشارکتی در پنج سال گذشته بیش از 70 درخواست مردمی در استان خراسان رضوی برای اجرای طرح های آبخیزداری در این حوزه ها دریافت و طرح های مربوطه تهیه شده است.
اعظمی راد با بیان اینکه مجموع اعتبار مورد نیاز این طرح ها 250 میلیارد ریال است، تاکید کرد: طی پیگیری های متعدد در دولت یازدهم 20 حوزه از 70 درخواست یاد شده با اعتبارات متفرقه از محل مدیریت بحران و ماده 180 قانون تنظیم مقررات دولتی اجرایی شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع 100 میلیارد ریال برای اجرای 20 حوزه هزینه شده اما 50 طرح دیگر نیازمند 150 میلیارد ریال اعتبار است که باید از منابع مردمی، تسهیلات بانکی و یا متفرقه تامین شود.
اعظمی راد اظهار کرد: نماینده های مجلس و فرمانداران با توجه به مشارکت مردم در طرح های آبخیزداری و تاثیر اجرای آنها در هر منطقه و بهبود منابع آبی برای اجرایی شدن این طرح ها کمک کنند.
وی عنوان کرد: بخشی از این طرح ها مربوط به اصلاح و بهبود وضعیت منابع آب قنات ها در دو شهر طرقبه و شاندیز و 99 درصد دیگر برای تقویت منابع آب کشاورزی می باشد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به سیاست مشارکت و به کارگیری همه ظرفیت ها در اجرای طرح های آبخیزداری در سال های اخیر موفق شده ایم خیرین را در این حوزه وارد کنیم.
اعظمی راد خاطر نشان کرد: حدود هفت میلیارد ریال پروژه آبخیزداری در سال 95 توسط خیرین در شهرستان های کاشمر، خواف و باخرز اجرایی شده و چندین طرح دیگر در دست پیگیری است.
وی با تاکید بر ضرورت ورود گسترده خیرین به حوزه فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری گفت: در بخش خیرین، خراسان رضوی در کشور پیشگام بوده و دومین استان در جذب فعالیت های خیرین در زمینه اجرا و مطالعات طرح ها و فعالیت های آبخیزداری است که باید توسعه یابد.
وی با بیان اینکه فعالیت های آبخیزداری در خراسان رضوی برای توسعه پایدار و اشتغال و جلوگیری از مهاجرت از هر اقدام دیگری در حوزه روستایی و مناطق محروم واجب تر است، عنوان کرد: از اهداف طرح های آبخیزداری معکوس کردن مهاجرت روستائیان است.
اعظمی راد با بیان اینکه تفاهمنامه ای با بسیج و آستان قدس رضوی امضا و تا کنون اجرایی نشده است، گفت: این تفاهم در خصوص محرومیت زدایی از روستاهای محروم استان با کمک فعالیت های آبخیزداری است.
وی توضیح داد: بر این اساس حدود 50 پروژه حوزه آبخیزداری در مناطق محروم به آستان قدس رضوی معرفی شده تا پیگیری شود.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار:فاطمه یوسفی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
1906/507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.