حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه چهارشنبه شب در سلسله نشست های رویش فرهنگ در آستانه سالگرد ارتحال امام (ره) در تالار قدس حرم مطهررضوی افزود: کتابهای منتشر شده در باره رهبر فقید انقلاب از جامعیت برخوردار نیستند به همین دلیل این موسسه اقدام به تولید یک کتاب جامع با عنوان 'منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره)' کرده است.
وی اظهار کرد: مجموعه سخنان امام راحل یک نظام است و آن حضرت را باید منظومه ای دید و شناخت، که این منظومه دارای مبانی، اصول و شاخص هایی است.
وی دو مبنای اصلی منظومه امام راحل را توحید و ولایت دانست و گفت: اعتقاد امام راحل به پروردگار، یک اعتقاد واقعی در همه سطوح زندگی اش بود و آن حضرت به جز فیلسوف و فقیه بودن، عارف نیز بود.
این استاد حوزه ادامه داد: ولایتمداری و ولایت شناسی امام خمینی (ره) بر این محور استوار بود که تجلی و ظهور مهدی موعود (عج) در سراسر زندگی هر فرد وجود داشته باشد.
حجت الاسلام خسروپناه گفت: امام راحل معتقد به برپایی نهضت و استمرار آن بود و با پشتوانه مردم انقلابی برپا کرد که همه نظامات اجتماعی دنیا را برهم ریخت و این تحول بین المللی شرایط منطقه را به کلی تغییر داد و آن را از تسلط استعمار آمریکا بیرون کشید.
وی اضافه کرد: اصل نظامات اجتماعی اسلام یا جامعیت این دین و اصل تمدن سازی اسلامی و پیشرفت از اصول منظومه فکری امام ( ره ) هستند که تک تک افراد جامعه اسلامی در این تمدن سازی یا تمدن سوزی نقش دارند.
وی با اشاره به شاخص های مورد تاکید امام راحل گفت: استقلال کشور با وجود تحمل تحریم های شدید اقتصادی و نظامی از جمله این شاخص هاست و باید از خود پرسید که چقدر به استقلال کشور باور داریم.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت؛ مردم یا جمهوریت را به عنوان دیگر شاخصه مورد تاکید امام راحل ذکر کرد و افزود: متاسفانه عده ای امام راحل را به گونه ای معرفی می کنند که گویی فقط مردم تماشاچی هستند در حالی که مردم در واقع کارگزار نظام می باشند
حجت الاسلام خسروپناه اسلامیت، استکبارستیزی و کمک به مستضعفان را از دیگر شاخص های مورد تاکید امام راحل برشمرد و گفت: داشتن روابط بین المللی برای یک حکومت لازم است اما این روابط باید بر مبنای استبکارستیزی و خارج از چارچوب حاکمیت استکبار باشد.
وی افزود: داشتن ثروت از راه حلال و قانونی و مصرف آن در مسیر درست هیچ اشکالی ندارد اما نباید پابرهنگان را فراموش کرد، زیرا دولت مرفهین دارای معضلاتی مانند اختلاس های میلیاردی بوده و داشتن حقوق نجومی را توجیه می کند و لازم است که رویه خود را اصلاح کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: بر اساس شواهد تاریخی، وقتی افراد صاحب اندیشه یک جریان فکری نوینی را در جامعه ایجاد می کنند، برخی افراد با بی فکری شروع به تخریب این جریان کرده یا حتی مدافعان آن جریان به تحریف آن می پردازند و در واقع این رویه به یک سنت تبدیل شده است.
این پژوهشگر با ذکر مثالی در این زمینه افزود: پیامبر اسلام پس از بعثت، چند شاخص مسلمانی مهم را به مردم معرفی کرد که شامل قرآن، ولایت و اهل بیت بود و این سه شاخص به یکدیگر اتصال دارند،‌ اما پس از رحلت آن حضرت گروهی مدعی شدند که اتکا به قرآن کافی است و در مواجهه با اهل بیت فقط محبت به آنان کفایت می کند و لازم نیست که اهل بیت (ع) حاکم سیاسی باشند، در مقابل گروهی دیگر اتکا به اهل بیت را کافی می دانستند.
وی بیان کرد: مارکس که فیلسوف و نظریه پرداز غربی بود، خط فکری او تبدیل به جریانی به نام مارکسیسم شد که بعدها بعد از ترویج این جریان و تحریف اندیشه مارکس و تفسیرهای مختلف از آن، خود مارکس نظریه مارکسیسم را مخالف با تفکرش دانست و این مثال ادعای تحریف و تخریب جریان های فکری را تایید می کند.
وی اظهار کرد: در دوران معاصر بسیار باید مراقب اندیشه و جریان فکری امام راحل بود، زیرا پیرو واقعی خط فکری امام راحل، فردی نیست که فقط در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آن حضرت شرکت کند بلکه فرد پیرو خط امام راحل باید کاملا بر این مسیر شناخت داشته باشد .
رئیس موسسه پژوهشی حکمت با بیان اینکه امام راحل دارای یک تئوری در مدیریت است که باید در جهان ثبت شود، افزود: بر اساس نظریات آن حضرت، خود سازی در فراز همه سطوح مدیریتی یا رهبری قرار دارد.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.