فرید سرجمعی، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان خسارت که به دلیل مشکل داشتن 30 درصد از تخم های توزیعی است تقریبی است و اکنون کارشناسان این اداره سرگرم بررسی و برآورد میزان قطعی خسارات وارده هستند.
وی با بیان اینکه تخم های مشکل دار نوغان تولیدی استان گیلان بوده، افزود: پس از برآورد و تعیین میزان خسارات وارده از این محل، به نوغدان داران این منطقه غرامت پرداخت خواهد شد.
وی گفت: محاسبه پرداخت خسارت بر اساس فرم های خاصی تعیین می شود که در آن میزان تخم خریداری شده و میزان خسارت و اینکه خسارت در چه مرحله به تخم ها وارد شده، تعیین خواهد شد و نوغانداران از این بابت نگران نباشند.
سرجمعی افزود: امسال هفت هزار و 830 جعبه تخم نوغان در منطقه توزیع شد که نسبت به پارسال با 5.4 درصد افزایش توزیع مواجه بودیم اما متاسفانه تخم های توزیعی از حیث نژاد دچار مشکل بودند.
وی قیمت هر جعبه نوغان توزیعی در سال جاری را 75 هزار ریال عنوان و اظهار کرد:‌ هر جعبه حاوی 23 تا 25 هزار عدد تخم است و بیشترین توزیع تخم نوغان در استان خراسان رضوی مربوط به شهرستان های تربت حیدریه، درگز، کاشمر، گناباد و کوهسرخ بوده است.
سرجمعی اظهار کرد: به طور معمول از هر جعبه تخم نوغان 40 کیلو پیله تر و از هر پنج تا 5.5 کیلو پیله تر، یک کیلو نخ ابریشم به دست می آید و عمده پیله تر تولیدی نوغانداران به کارگاه های ابریشم کشی در بخش بایگ تربت حیدریه ارسال می شود که 70 درصد ابریشم کشور در این بخش تولید می شود.
پیله تولیدی نوغانداران ایران در هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استانهای گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
هم اکنون از 1200 کارگاه سنتی ابریشم کشی در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه تنها 400 کارگاه فعال است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم در خراسان رضوی، سه هزار و 102 نفر است که از این تعداد هزار و 123 نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول به کار هستند.
بخش بایگ به مرکزیت شهر بایگ در 150 کیلومتری شمال تربت حیدریه قرار دارد.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.