محمود اعظمی راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر اهمیت و ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری را در مناطق گرم و خشک دچار خشکسالی تاکید و بیان کرد: آبخیزداری در عین کمک به پایداری و حفظ منابع آبی در مهار سیل و خسارتهای ناشی از آن و کاهش تهدیدهای مادی و تلفات آن نقش موثری دارد.
وی افزود: بخاطر اقدامات سالهای اخیر در زمینه ذخیره و تغذیه منابع آبی در قالب اجرای طرحهای آبخیزداری، فقط در جریان بارندگیهای بهمن، اسفند و فروردین گذشته بخشی از بارشها به منابع آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی کمک شد.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در همین چارچوب پروژه آبخوانداری روستای جمعاب شهرستان چناران حداقل پنج میلیون مترمکعب به تغذیه سفره های آب زیرزمینی دشت چناران کمک کرد.
وی گفت: پروژه های آبخوانداری و آبخیزداری در شهرستانهای تایباد، تربت جام، باخرز، گناباد و بجستان هم از دیگر نمونه هایی است که کمک شایانی به تغذیه منابع آبهای زیرزمینی داشته است. بر اساس بر آوردها اجرای طرحهای آبخیزداری در خراسان رضوی تا 50 درصد منجر به کاهش خسارت، تخریب و یا جلوگیری از بروز سیلاب در این مناطق شده است.
او افزود: به منظور تولید پوشش گیاهی نیز اجرای طرحهای احیا مراتع و اجرای روشهای بیولوژیکی و آبخیزداری منجر به افزایش 2.5 برابری ظرفیت تولید علوفه در این مناطق شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: اجرای طرحهای آبخیزداری در پایین دست سدها نیز باعث مهار ورود رسوبات و در نتیجه کاهش فرسایش خاک و نیز افزایش عمر مفید سد می شود.
وی گفت: در مناطقی که اقدامات آبخیزداری در بالا دست منابع آبی مثل چشمه ها و قناتها با هدف تغذیه و تقویت آنها انجام شده امسال نه تنها کاهش منابع آب رخ نداد بلکه با توجه به آبگیریها در زمستان و بهار شاهد افزایش منابع آب آنها خواهیم بود.
او افزود: به ازا هر یک میلیارد ریال سرمایه گذاری و هزینه در فعالیتهای آبخیزداری 10 نفر اشتغال ثابت و موقت در قالب این طرحها و هم در پایداری تولید کشاورزی ایجاد می شود از این رو تقویت و توسعه این طرحها اهمیت دارد.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی واقع است که شامل حدود 30 درصد از وسعت استان می شود. خراسان رضوی دارای 15 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
خبرنگار : فاطمه یوسفی **انتشار دهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.