حجت الاسلام محمد علی موحدی روز پنجشنبه در نشست شورای ملی جشن های مردمی زیر سایه خورشید در مشهد افزود: مکتب اسلام جهانی و حضرت امام رضا (ع) متعلق به همه جهانیان است لذا باید برای معرفی آن حضرت به همه انسان های آزادیخواه جهان بکوشیم.
وی اظهار کرد: در این زمینه نیازمند همکاری نهادهای فعال در عرصه بین المللی هستیم تا آستان قدس رضوی را در ترویج فرهنگ دینی و رضوی یاری کنند.
وی گفت: فعالیتهایی که تاکنون در حوزه بین الملل برای معرفی حضرت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی انجام شده، در شان آن حضرت و عظمت بارگاه منور رضوی نبوده است.
حجت الاسلام موحدی افزود: عشق و ارادت بیشمار به حضرت امام رضا (ع) فرصت ارزشمند و ذیقیمتی است که برای بهره گیری از این فرصت نگاه جدید به مجموعه فعالیت های سازمان جوانان آستان قدس رضوی در برگزاری جشن های بین المللی 'زیرسایه خورشید' شده است.
مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: جشن های مردمی زیر سایه خورشید طرح ابتکاری از سوی این مجموعه بود که از سال 1387 با اعزام کاروان متشکل از خادم، مبلغ، مداح، قاری به همراه بسته های متبرک و پرچم آستان قدس رضوی به نقاط مختلف کشور آغاز شد.
مجتبی مختاری افزود: در سال اول اجرای طرح جشنهای مردمی زیر سایه خورشید، کاروان های رضوی به هشت استان کشور اعزام شدند و با حضور در نقاط مختلف در جشن های مردمی دهه کرامت شرکت کرده و هشت عنوان برنامه اجرا نمودند.
وی اظهار کرد: در سال دوم اجرای این طرح، کاروان های رضوی در 60 شهر و 14 استان حضور یافتند و با همکاری تشکلهای مردمی برنامه های بیشتر برای جشن های مردمی دهه کرامت اجرا کردند.
وی گفت: حضور کاروان های رضوی در نقاط مختلف رو به افزایش گذاشت و در سال 1390 این کاروان ها در عرصه بین المللی نیز حضور یافته و جشن های دهه کرامت در چهار کشور برگزار شد.
مختاری افزود: سال گذشته جشن های مردمی زیر سایه خورشید با حضور کاروان های رضوی در 500 نقطه از ایران و 30 نقطه از 12 کشور برگزار شد و این کاروان ها در مراکزی مانند زندانها، مراکز اصلاح و تربیت، بیمارستان ها و نقاط دور افتاده نیز حضور یافتند.
وی اظهار کرد: در دهه کرامت سال گذشته طی 10 روز 6 هزار عنوان برنامه توسط کاروان های رضوی با همکاری تشکلهای مردمی برای سه میلیون مخاطب اجرا شد.
وی گفت: طی دهه کرامت امسال کاروان های رضوی در 35 کشور حضور یافته و 35 عنوان برنامه خواهند داشت.
مختاری با اشاره به همکاری 10 هزار جوان در برگزاری جشن های زیرسایه خورشید در سراسر کشور افزود: امسال فعالان جوان عرصه بین المللی نیز شناسایی شده و یک جوان به هر کاروان رضوی اعزامی به نقاط مختلف افزوده می شود.
مدیر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: رایزنان فرهنگی این سازمان در 60 کشور حضور دارند و تمام فعالیت ها و امکانات فرهنگی آن کشور ها را رصد می کنند.
حجت الاسلام سید حامد ملکوتی تبار افزود: رایزنان فرهنگی بر ملاحظات و تحولات منطقه ای اجحاف کامل دارند و با ارتباطات فرهنگی با نهادهای سیاسی و فرهنگی کشورها می توانند به تعمیق برگزاری جشن های مردمی زیر سایه خورشید کمک کنند.
رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز در این نشست بر استفاده از ظرفیت دانشگاه های خارج از کشور برای برگزاری پرشور جشن های زیر سایه خورشید تاکید کرد.
حجت الاسلام محمد مرتضوی گفت: هم اکنون 100 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند که تعدادی از آنان نخبه بوده و می توانند در حوزه های فرهنگی اثرگذار باشند.
وی افزود: 100 انجمن اسلامی دانشجویان در خارج از کشور وجود دارد که از این تعداد 60 انجمن فعال است.
وی اظهار کرد: هر دانشجو یک رایزن فرهنگی است و با بهره گیری از دانشجویان ایرانی خارج از کشور می توان جشن های زیر سایه خورشید را نهادینه و فرهنگ رضوی را در دانشگاه ها ترویج نمود.
معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این نشست گفت: 700 نفر از 120 کشور و سه هزار و 400 مبلغ مذهبی از 50 کشور عضو این مجمع هستند که این ظرفیت می تواند در اختیار جشن های بین المللی زیر سایه خورشید قرار گیرد.
حجت الاسلام محمد سالار افزود: با توجه به شرایط سیاسی کشورهای اسلامی باید ملاحظات لازم در اجرای برنامه های جشن های زیر سایه خورشید در نظر گرفته شود.
از اول ماه ذی القعده سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا یازدهم این ماه و سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که جشن های زیر سایه خورشید و جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از مهمترین برنامه های این دهه است.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.