به گزارش ایرنا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این مراسم گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون سالانه 40 هزار تن تخم مرغ و پنج هزار و 200 تن گوشت مرغ از این استان به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.
جعفر حاجی مجتهد افزود: سال گذشته 110 میلیارد دلار از محل صادرات محصولات دامی و پروتئینی نصیب استان خراسان رضوی شد.
وی اظهار کرد: سالانه 74 هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود که از این مقدار 60 هزار تن در استان مصرف شده و 14 هزار تن به تهران صادر می شود.
وی گفت: به طور میانگین سالانه 900 هزار تن شیر، 152 هزار تن گوشت سفید و 100 هزار تن تخم مرغ در این استان تولید می شود که مازاد تولید به شهرها، استان ها و کشورهای همجوار صادر می شود.
حاجی مجتهد افزود: استان خراسان رضوی ظرفیت تولید 200 هزار تن گوشت مرغ و صادرات آن را دارد.
وی اظهار کرد: هم اکنون 17 مجتمع دامپروری پرواری و شیری در استان خراسان رضوی فعال است که زمینه برای بهبود تولید گوشت قرمز و شیر و عرضه آن به بازار را فراهم کرده اند.
وی گفت: یکی از مهمترین دلایل ایجاد مجتمع های دامپروری افزایش حس تعاون بین دامداران برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی در این عرصه است.
حاجی مجتهد با بیان اینکه این مجتمع های دامپروری در اختیار دامداران، دانش آموختگان دامپروری و دامپزشکان قرار می گیرد، افزود: دولت زیر ساخت های لازم برای ایجاد این مجتمع ها را فراهم می کند و تسهیلات مناسب در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
وی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: نیازهای استان در چند روز اخیر تامین شده و مشکلی در زمینه ارزاق عمومی مردم در این ایام وجود ندارد.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این مراسم گفت: مجتمع 160 هکتاری دامپروری با هزینه 30 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و تاکنون 45 هکتار از این مجتمع در قالب 70 قطعه در اختیار دامداران و دانش آموختگان رشته های امور دام قرار گرفته است.
منصور برغمدی افزود: با بهره برداری از واحدهای این مجتمع دامپروری زمینه اشتغال 400 نفر به طور مستقیم در این شهرستان فراهم شد.
وی اظهار کرد: حدود 12 هزار دام سنگین در سبزوار وجود دارد که با بهره برداری از واحدهای این مجتمع دامپروری زمینه برای تولید گوشت قرمز و شیر مورد نیاز در این شهرستان فراهم می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم گفت: اجرای طرح های انتقال آب، احیای شورای عالی حفاظت از منابع آب، اجرای طرح خرید تضمینی گندم، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، خرید محصولات کشاورزی و باغی، مرمت قنوات و امثال آن از توجهات دولت به بخش کشاورزی است.
احمد برادران افزود: در سه سال گذشته بیش از چهار هزار و 500 کیلومتر طرح آبیاری کم فشار و تحت فشار در این شهرستان اجرا شده که در مقایسه با سال های گذشته کم نظیر است.
وی اظهار کرد: طی یک سال گذشته اراضی زیرکشت گلخانه از 30 هزار به 50 هزار مترمربع افزایش یافته که گام بزرگی برای توسعه این نوع کشت محسوب می شود.
وی گفت: 85 درصد اعتبارات اجرای طرح های انتقال آب در قالب تسهیلات توسط دولت و 15 درصد توسط کشاورزان پرداخت می شود.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500 / 6053 خبرنگار: جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.