به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمد شکرچی زاده روز دوشنبه در نشست کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان رضوی افزود: تعیین پهنه گسل های اصلی شهر مشهد در اولویت قرار گرفته است.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی باید در یک فاصله زمانی، پهنه و محدوده گسل‌ های شهر مشهد مشخص شود و بر اساس این مطالعات، محدودیت‌ هایی برای ساخت و ساز در این مناطق اعمال شود.
وی خاطر نشان کرد: از سال 1385 تاکنون تحقیقات خوبی در حوزه تعیین پهنه گسل‌های اصلی شهر مشهد انجام شده است و امروز این مطالعات در قالب کارگروهی متشکل از کارشناسانی از سازمان‌ های مختلف از جمله راه و شهرسازی، نظام‌ مهندسی ساختمان، سازمان زمین‌ شناسی، شهرداری و سایر نهادهای وابسته به صورت کاملاً جدی ‌تر و علمی ‌تر انجام می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات راه، مسکن و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که این کارگروه حداکثر تا پایان مردادماه سال جاری یک نتیجه اولیه از تحقیقات و مطالعات را برای اجرا ارائه کند تا نتیجه برای اجرا در شهر مشهد به شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام شود.
وی اظهار کرد: تجربه نشان داده است در زمان وقوع زلزله عمده تلفات و خسارات در پهنه گسل‌ های اصلی اتفاق می‌ افتد، و وقتی این پهنه‌ ها مشخص شود می‌ توان جلوی ساخت و سازهای این مناطق را گرفت و از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کرد.
شکرچی زاده اظهار کرد: پهنه شمال شرق کشور و استان ‌های خراسان از جمله مناطق پرخطر و لرزه‌ خیز کشور هستند و در طول تاریخ هم زلزله ‌های مهمی در این نقاط اتفاق افتاده، از جمله می‌توان به زلزله سال 1673 میلادی در مشهد اشاره کرد که زلزله بسیار مهیبی بوده و چندین هزار نفر کشته شدند .
وی تاکید کرد: ما نسبت به وضعیت ایمنی ساخت و سازها در شهر مشهد نگران هستیم به طوری که در هفته‌ های اخیر هم در خراسان ، در شهرستان‌ های فریمان و بجنورد که در شمال و جنوب شهر مشهد هست زلزله رخ داده و گسل‌های آن منطقه فعال شده است.
وی ادامه داد: باید نگران بود از اینکه حرکت گسل‌ ها بر روی سایر گسل‌ های اصلی شهر مشهد تأثیرگذار باشد و شهر را دچار مخاطره کند، لذا عقلانیت و مسئولیت‌ های قانونی حکم می‌ کند که در این حوزه اقدامات پیشگیرانه و مطالعات کافی انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت دقت و نظارت کافی در ساخت و سازها گفت: در کنار تمامی این اقدامات و مطالعات، دقت و نظارت کافی بر ساخت و سازها باید مدنظر قرار گیرد زیرا اگر تمامی مطالعات و تحقیقات در رابطه با پهنه گسل‌ ها صورت گیرد اما در ساخت ساختمان‌ ها قوانین و مقررات لازمه رعایت نشود و بناهای ما آن استحکام لازم را نداشته باشند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
شکرچی اظهار کرد: وظیفه مهندسان ساختمان این است که ضوابط اجرایی ساخت ساختمان‌ ها را بر اساس ضوابط و مقرراتی قرار دهند.
وی اضافه کرد: امروز وظیفه مهندسان ساختمان تدوین و توسط وزارت راه و شهرسازی به تمام مهندسان کشور ابلاغ شده تا اجرای این قوانین خطرات و خسارات احتمالی از بروز حوادث طبیعی و زلزله‌ها را کاهش دهد.
شکرچی زاده در خصوص زلزله اخیر بجنورد نیز گفت: در این زمین ‌لرزه با اینکه شدت خیلی زیاد نبود اما شتاب بالای 6 دهم جی ثبت شده که خوشبختانه اوج آن پنج ثانیه بوده و حدود 15 ثانیه طول کشیده است.
وی اضافه کرد: اگر همین مدت پنج ثانیه به حدود 15 ثانیه می‌ رسید، می‌ توانست فاجعه ای با بار آورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت یازدهم توجه جدی به مبحث تحقیقات در حوزه زلزله و شناخت گسل‌ ها در کلان ‌شهرها شد و به طور قطع اجرای این مباحث منابع مالی نیاز دارد.
در این جلسه با توجه به مصوبه هیات دولت و ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور در راستای بررسی گسل‌های مستعد و فعال کلان‌شهرهای کشور و تصویب قوانینی در راستای رعایت اصول ایمنی و ساخت و سازهای متناسب با هر منطقه از نقاط شهری در حاشیه گسل‌ها، وضعیت شهرهای استان خراسان شمالی پس از زلزله اخیر شهرستان بجنورد و روستاهای اطراف آن و خساراتی که از این زلزله به این مناطق وارد شده است و روند بازسازی روستاهای زلزله‌زده شهرستان فریمان که از زمین ‌لرزه 16 فروردین ماه آسیب دیده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین وضعیت نقاط بحرانی و گسل‌های موجود در مناطق شهری و پرجمعیت استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد‌هایی در راستای تصویب قوانین و مقرراتی در جهت ساخت و سازهای مقاوم و مستحکم در مناطق مستعد زلزله و حوادث طبیعی توسط کارشناسان ارائه شد.
امسال دو زلزله به عمق تقریبا یکسان شهرهای مشهد و بجنورد را لرزاند و خسارات جانی و مالی برجای گذاشت.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.