حسین دهقانی روز دوشنبه در حاشیه نخستین کارگاه آموزشی (ورک شاپ ) بین المللی خشکسالی و کنترل بیابان زایی در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: در چشم انداز برنامه ملی بهره وری آب، در یک دوره 10 ساله میزان بهره وری آب از متوسط 1.2 درصد در شرایط کنونی به 1.8 درصد افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی ایران سالانه بین 10 تا 20 درصد ناگزیر از واردات محصولات کشاورزی به کشور هستیم، افزود: ایران کشوری وابسته به واردات محصولات کشاورزی است اما این میزان باید کاهش پیدا کند.
وی اظهار امیدواری کرد، به کمک برنامه ملی بهره وری آب با همکاری همه تولیدکنندگان اعم از بخش خصوصی و بخش دولتی، سازمان های تامین کننده آب کشور و سیاستگذاران، اقدامی انجام گیرد تا به ارتقای بهره وری کمک کند که لازمه آن تامین زیربناها و اثربخشی برنامه هاست.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات، فنی و مهندسی کشاورزی گفت: با خودداری از توسعه سطح زیرکشت کشاورزی و کنترل مصرف، می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد و بخش کشاورزی نیز پذیرفته که باید این رویکرد را در پیش گیرد.
وی ادامه داد: در طرح ملی بهره وری آب تلاش شده تا مدیریت ها در بخشهای تغییر روند، تغییر واحدهای گیاهی، ارتقای پایه های درختان، مدیریت مزرعه و تغذیه مورد توجه قرار گیرد و به بهره وری آب در تولیدات دامی و شیلات نیز پرداخته شود.
دهقانی در خصوص نخستین کارگاه آموزشی (ورک شاپ ) بین المللی خشکسالی و کنترل بیابان زایی نیز گفت: کشورهایی که در این کارگاه حضور دارند از شرایط اقلیمی متنوعی برخوردارند.
وی افزود: با توجه به تغییر اقلیمی زیاد در ایران، شرکت کنندگان در این کارگاه می توانند تجربیات خود را در خصوص بهره وری آب و کنترل بیابان زایی در اختیار کشورمان قرار دهند و با مناطق مختلف منطبق کنند که این اقدامات به پیشگیری از بیابان زایی کمک می کند.
دبیر کمیته بهره وری آب سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: ایران از نظر سطح فناوری در حوزه بهره وری آب و کشاورزی پیشرفته و از بسیاری از کشورها جلوتر است، اما نتوانسته این فناوری را در عمل مورد استفاده قرار دهد.
نخستین کارگاه آموزشی(ورک شاپ ) بین المللی خشکسالی و کنترل بیابان زایی روز دوشنبه با حضور نمایندگان 22 کشور عضو مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد به مدت سه روز ادامه دارد.
/60127489 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.