رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم آغاز این کارگاه گفت: از آنجا که مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده برگزاری کارگاه آموزشی خشکسالی و کنترل بیابانزایی در چارچوب همین رویداد فرهنگی و ضرورت انجام فعالیتهای فراشهری و فراملی صورت گرفته است.
محمد کافی افزود: محور اصلی این کارگاه آموزشی مدیریت خسارات ناشی از بیابانزایی، جلوگیری از پیشروی بیابان در مناطق آباد و زراعی و چگونگی تولید فرآورده های کشاورزی و دامی بیشتر در شرایط خشک و نیمه خشک است.
وی ادامه داد: نمایندگان 20 کشور عضو مرکز علمی فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در این کارگاه آموزشی حضور دارند و تجربیات خود ا در خصوص بیابانزدایی، مدیریت و بهره وری آب و مهار خشکسالی در معرض تبادل نظر و بررسی قرار می دهند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران جزو مناطق خشک و نیمه خشک کره زمین است و بخش قابل توجهی از مساحت استان خراسان رضوی نیز در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد لذا نمایندگان کشورهای حاضر در این کارگاه می توانند تجربیات خود را در خصوص مهار خشکسالی و بیابانزایی در اختیار کشورمان قرار دهند.
وی افزود: خشکی یک واقعیت انکارناپذیر برای خراسان رضوی و کشور ایران و ریشه کن شدن آن غیرممکن است اما در قالب فعالیتهای علمی و برگزاری کارگاههای آموزشی برای تبادل تجربه و دانش با کشورهای دیگر با اقلیم مشابه ایران تلاش می شود در حین زندگی در خشکی زندگی بهتری را برای مردم فراهم کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: مشکلات این استان در بخشهای آب و کشاورزی و برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی ریشه در شرایط اقلیمی منطقه دارد که در سالهای اخیر خشکی و کم آبی شدت بیشتری یافته است.
محمد مقدوری افزود: برای مهار خشکسالی و مدیریت و مصرف بهینه آب استانداری خراسان رضوی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد برنامه ای را به منظور تامین منابع آبی تا سال 1420 تدوین کرده است. این برنامه در خصوص ممنوعیت برداشت غیرمجاز و بیش از حد آب پروژه‌های متعددی را مورد توجه قرار داده است.
وی ادامه داد: در این چارچوب طی سه سال گذشته با نصب کنتورهای هوشمند بر روی 10 هزار حلقه چاه مجاز در بخش کشاورزی خراسان موفق به صرفه جویی سالانه 350 میلیون مترمکعب شدیم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین اقداماتی در خصوص تغییر الگوی کشت و تحولاتی در برنامه های تحقیقات کشاورزی انجام شده است. از 6 میلیون و 10 هکتار مساحت این استان یک میلیون و 70 هزار هکتار در معرض فرسایش‌ شدید بادی قرار دارد.
وی بزرگترین بحران را در خراسان رضوی کمبود آب عنوان و بیان کرد: سالانه با مصرف هفت میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب در بخشهای آشامیدنی، کشاورزی و صنعت یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب مازاد بر مصرف نسبت به تغذیه اراضی وجود دارد.
مقدوری افزود: اکنون بیش از پنج میلیارد هکتار از زمینها 110 کشور جهان در معرض بیابانزایی قرار دارند و 100 میلیون هکتار از مساحت ایران در معرض فرسایش است. از این میزان 75 میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی، 20 میلیون هکتار در معرض فرسایش باد و پنج میلیون هکتار در معرض سایر فرسایشها قرار دارد.
وی ادامه داد: 11 میلیون هکتار از زمینهای خراسان رضوی بیابانی، 950 هزار هکتار شنزار و 1.6 میلیون هکتار کویری است. همچنین سالانه میانگین بارندگی در کل خراسان رضوی 200 میلیمتر و در مقابل سالانه میزان تبخیر آب در این استان 2 هزار میلیمتر است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سالانه 27 میلیون زائر از اقصی نقاط دنیا به مشهد مقدس سفر می کنند که از این تعداد 2 میلیون نفر خارجی هستند. با این حال شهر مشهد با بیش از سه میلیون جمعیت 40 درصد از آب آشامیدنی مورد مصرف خود را از فاصله 180 کیلومتری تامین می کند.
دبیر اجرایی کارگاه آموزشی بین المللی خشکسالی و کنترل بیابانزایی نیز در این مراسم گفت: حضور 6 سخنران کلیدی که تجربه موفق در عرصه مدیریت خشکسالی و کنترل بیابانزایی داشته اند، بازدید از عرصه های خشک شهرستان نیشابور، صدور قطعنامه نهایی که به عنوان سندی در مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد ثبت و نهادینه خواهد شد از بخشهای این برنامه سه روزه است.
جعفر نباتی افزود: نمایندگان 20 کشور عضو مرکز علمی فناوری جنبش عدم تعهد شامل هند، ایران، کوبا، سریلانکا، بوتان، اوگاندا، مروکو، نیجریه، سودان، مالزی، عراق، اندونزی، پاکستان، فلسطین، زیمباوه، میانمار، نپال، بنگلادش، بروکینافاسو و موریس در این کارگاه آموزشی حضور دارند.
وی ادامه داد: مرکز علمی فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد سالانه براساس نیاز کشورهای عضو اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی می کند. کارگاه بین المللی خشکسالی و کنترل بیابانزایی بنا به درخواست ایران با همکاری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و مرکز تابعه آن در استان و استانداری خراسان رضوی برگزار شده است. داده های علمی کارگاه بین المللی مدیریت خشکسالی و کنترل بیابانزایی به صورت کتاب منتشر می شود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.