محمد هادی ضیایی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این بازه زمانی 9 هزار و708 تن کالا در کریدورریلی سرخس-رازی جابجا شده است که در مدت مشابه سال قبل این مقدار دو هزار و 345تن بوده است.
وی اظهار کرد :از ابتدای سال 96 تا 18 اردیبهشت ماه جاری هشت هزار تن کود شیمیایی از ترکمنستان به مقصد ترکیه حمل شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال هزار و430 تن بوده است که نشانگر رشد 458 درصدی است.
وی ادامه داد:از سوی دیگر در همین بازه زمانی هزار و 700 تن بار از ترکیه به مقصد ترکمنستان حمل شده که نسبت به مدت مشابه 81 درصد رشد داشته که عمده محموله های ترانزیتی آن شامل صفحات چوبی، کنجاله دانه های روغنی، تجهیزات سرد کننده و لوازم برقی است.
وی اعطای 50 درصد تخفیف در هزنیه حمل و نقل ریلی در مسیر سرخس- رازی را یادآور شد و گفت: اعطای این تخفیف به کلیه کالاها در این کریدور ترانزیتی،‌ موجب رشد چشم گیر حمل بار در این محور شده است.
مدیرکل راه آهن خراسان ضمن بیان اهمیت کریدور ترانزیت ریلی سرخس- رازی گفت: کشور ما با توجه به قرار گرفتن در کریدور تراسیکا (آسیای مرکزی و ترکیه) نقطه اتصال کشورهای آسیای میانه به حاشیه دریای سیاه و منطقه قفقاز و در نتیجه به شرق اروپا می‌باشد که می‌توان با سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی باعث رونق تجارت و افزایش درآمدهای ترانزیتی در کشور شد.
از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران، هزار و 400 کیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
مطابق آمار 85 درصد ترانزیت ریلی کشور از ایستگاه بین المللی سرخس انجام می شود.
شهرستان سرخس واقع در شمال شرقی استان خراسان رضوی درر کنار مرز ایران و جمهوری ترکمنستان واقع شده و مرکز آن ۱۸۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد.
مرز رازی یا گمرک رازی خوی در بخش قطور شهرستان خوی در مرز ایران با ترکیه واقع شده است.
3221/6012خبرنگار:ناصراسدزاده هروی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.