در این مناظره محمدرضا آقاابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند به نمایندگی از ستاد انتخاباتی حجت الاسلام روحانی و مجتبی ذاکریان قائم مقام ستاد مرکزی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در استان خراسان جنوبی به بحث و تبادل نظر در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

* بررسی چگونگی پیگیری برجام در دولت آینده
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و نماینده ستاد حجت الاسلام روحانی از برجام به عنوان یک افتخار تاریخی برای کشور یاد کرد و گفت: دولت روحانی به نمایندگی از نظام جمهوری اسلامی طی مذاکرات نفس گیر با گروه 5 +1 توانست تهدیدات علیه کشور را که در ذیل بند هفت منشور ملل متحد بیان شده بود، رفع کند.
آقا ابراهیمی افزود: برای نخستین بار کشور ما با 6 قدرت جهانی مذاکره و از حق خود دفاع کرد.
وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: در زمان مذاکره هسته ای انتقادها و عملکرد دلواپسان که از پشت سر علیه ما عنوان می شد، به مراتب از تیرهای دشمن بدتر بود.
وی گفت: در نتیجه این مذاکرات میزان تولید روزانه نفت کشور از کمتر از 800 هزار بشکه در دولت قبلی به بیش از 2 میلون بشکه افزایش یافت و تحریم های شدید اقتصادی و بانکی، کشتیرانی و هوایی که کشور و سیستم بانکی را با تنگناهای بسیار مواجه کرده بود، به تدریج لغو شد.
این استاد دانشگاه افزود: برجام دستاورد و راهبرد کلی نظام جمهوری است که با بذل توجه رهبر معظم انقلاب انجام شد و همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن را قبول دارند و در صورت پیروزی در دولت آینده ادامه می دهند.
وی ادامه داد: تحریم های دیگر علیه کشور به قوت خود باقی است چون دولت روحانی بر اساس راهبردهای نظام در مذاکرات برجام تنها در زمینه تحریم های هسته ای اجازه مذاکره داشت و اگر موقعیتی فراهم و خط مشی کلی نظام ترسیم شود در دولت آینده در باره آنها هم مذاکره می شود.
نماینده ستاد حجت الاسلام رئیسی هم گفت: طرفداران دولت روحانی ما را با کشورهایی مانند عراق، افغانستان و لیبی و آنگولا مقایسه کرده و می گویند اگر مذاکرات برجام انجام نمی شد مانند آن کشورها درگیر مسائل امنیتی و تهدید آمیز می شدیم.
مجتبی ذاکریان افزود: این جای تاسف است که ایران به عنوان کشوری با تاریخ پر افتخار و با این همه جوانان غیور و تجربه هشت سال دفاع مقدس و سابقه ایستادگی در برابر متجاوزان در این دوره به درجه ای از ذلت تنزل یابد که برای برون رفت از تحریم ها حاضر به مذاکره با کشورهای استکباری و اروپایی شود.
وی اظهار کرد: دولت روحانی یک کلمه نرمش قهرمانه رهبر معظم انقلاب را دستاویز خود قرار داده و درهمه جا عنوان می کند.
وی گفت: معظم له از جزئیات این مذاکرات با خبر بودند و در چند نوبت مذاکره با آمریکا را کار بسیار اشتباه دانستند و همواره بر رعایت خطوط قرمز تاکید کردند.
ذاکریان افزود: این دولت در حالی ارتباط سازنده با دنیا را از برکات مهم سیاست خارجی خود و از جمله بعد از مذاکرات برجام می داند که در برخی کشور نوامیس هموطنانمان مورد هتک حرمت قرار گرفت.

* بررسی سند 2030 سازمان یونسکو واقدامات دولت یازدهم
قائم مقام ستاد تبلیغاتی حجت الاسلام رئیسی در استان خراسان جنوبی گفت: در چهار سال دولت روحانی بی تفاوتی های بسیار نسبت به ارزش های اعتقادی و فرهنگی کشور ما که از پیشینه عظیم ارزشی برخوردار است، صورت گرفت که از مصادیق بارز آن سند 2030 است.
ذاکریان افزود: استعمارگران در قالب این سند تفکر و بینش خود را بر تفکرات ارزش مابانه ما تحمیل و سعی کردند فرهنگ ایران اسلامی را که الگویی برای سایر کشورها تبدیل شده بود تضعیف کنند.
وی اظهار کرد: پنج بند سند 2030 به برابری جنسیتی پرداخته و ترویج کننده هم جنس بازی است و نظام خانواده بر مبنای این سند به سه نوع خانواده متشکل از زن و مرد، مرد و مرد و زن و زن تقسیم بندی می شود و به تدریج محتوای کتب درسی باید بر مبنای آن تغییر یابد.
نماینده ستاد حجت الاسلام روحانی در این زمینه گفت: برخی با ترویج این سخنان کذب به دنبال عوام فریبی در آستانه انتخابات هستند ، سند 2030 در یک سال و نیم پیش تصویب شده درحالی که طرفداران رئیسی عنوان می کنند از سه سال گذشته به صورت پنهانی دولت روحانی در مورد آن مذاکره می کرد.
آقاابراهیمی افزود: این در حالی است که جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در شهریور ماه سال 1395 سند مزبور را به آموزش و پرورش ابلاغ کرده و رونوشت آن نیز به دفتر رهبر معظم انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود.
وی ادامه داد: در هیچ یک از 17 بند سند 2030 به هم جنس بازی اشاره نشده ولی دوستان مدعی دین داری برای رسیدن به قدرت به اخلاقیات پشت پا زده و مطالب خلاف واقع به دولت جمهوری اسلامی نسبت می دهند.
وی با بیان اینکه هیچ کدام از مفاد این سند تعهد آور نیست، گفت: ایران تعهدی در اجرای بخشهایی از این سند که به هر نحو مغایر با اولویت ها و ارزشهای فرهنگی کشور باشد، نداده است.

* بررسی راهکارهای رشد علمی کشور و ارتقای جایگاه علمی ایران در سطح بین المللی
نماینده ستاد حجت الاسلام رئیسی گفت: شرایط علمی کنونی کشور تحت تاثیر ضعف در سیستم تعلیم و تربیت در سال های گذشته برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایده آل و مناسب نیست و پذیرش دانشجو بدون در نظر گرفتن استعدادها و علاقه دانشجو و تعریف رشته ها بدون توجه به نیازهای کشور صورت می گیرد.
ذاکریان افزود: در نتیجه این سیاست نادرست دانشجویان هیچ امیدی به آینده ندارند و حتی بعد از دانش آموختگی به دلیل نبود کار متناسب با سطح تحصیلات خود به ناچار برای امرار معاش در آژانس ها و یا کارهایی مغایر تخصص خود مشغول کار می شوند.
وی اظهار کرد: نظام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها منحصر به نوعی بنگاه های تولید کاغذ و کلمات و عبارات و پایان نامه ها در ژورنال های خارجی تبدیل شده است چون استاد تنها به فکر افزایش سطح مدرک خود است.
وی با بیان اینکه در دولت روحانی در حق حلقه های دانش بنیان علمی جفا شده است، گفت: دولت و کرامت حجت الاسلام رئیسی همه تلاش خود را برای برطرف کردن این ضعف ریشه دار انجام خواهد داد.
استاد دانشگاه بیرجند و نماینده ستاد حجت الاسلام روحانی در استان خراسان جنوبی نیز گفت: دولت روحانی در چهار سال گذشته به همه تعهدات خود در بخش های مختلف و از جمله علمی عمل کرده است ولی حجت الاسلام رئیسی و طرفدارانشان هیچ دیکته ای ننوشته اند و تنها شعار می دهند.
آقاابراهیمی افزود: حجت الاسلام رئیسی 2 ماه قبل عنوان کرد که من به هیچ عنوان حضرت امام رضا (ع) را رها نمی کنم و نامزد انتخابات نمی شوم ولی امروزه از یک هزار ساعت کار کارشناسی برای برنامه های خود سخن می گوید.
وی ادامه داد: در دولت روحانی شتاب علمی کشور از رتبه 25 در سال 2013 به رتبه نخست در سال گذشته ارتقا یافت و تعداد مقالات علمی کشور در سطح بین المللی سه برابر و تعداد دانشمندان ایرانی دارای رتبه در سطح جهانی از 173 نفر در ابتدای این دولت هم اکنون به 200 تن افزایش یافته است.
وی گفت: دردولت تدبیر و امید تعداد مراکز کارآفرینی و دانش بنیان از 55 به بیش از 130 و حقله های دانش بنیان از 11 به 145 حلقه افزایش یافته در حالی که برخی اشخاص در مطالب کذب عنوان می کنند این دولت هیچ توجهی به این بخش ها نداشته است.
وی خطاب به مردم افزود: نگذارید برخی اشخاص با شعارهای در ظاهر زیبا عملکردهای دولت را زیر سئوال ببرند.
وی خطاب به نماینده ستاد رئیسی در مناظره اظهار کرد: من بر خلاف شما فرق بین دفاع و جنگ را می فهمم و سابقه حضور من در جبهه گواه این مدعاست اگر شما نمی فهمید در دیدگاه خود تجدید نظر کنید در نتیجه سیاست های نادرست دولت مهرورز به عنوان دولت مورد حمایت شما حتی کشورهایی مانند جیبوتی و کومور و غیره به دلیل حمله تعدادی به سفارت عربستان بر ما چیره شدند.
وی اظهار کرد: این نتیجه دیپلماسی دولتی بود که ادعای دولت امام زمان (عج) را داشت و امروز دست از سر امام زمان (عج) برداشتید و سراغ حضرت امام رضا (ع) رفته اید و می خواهید دولت امام رضا (ع) را روی کار بیاورید.
وی گفت: اگر مامور یک کشوری خارجی اقدامی انجام داده باید با آن برخورد شود و ربطی به نظام جمهوری اسلامی و دولت ندارد.

* رویکرد دولت آینده نسبت به مسائل منطقه و محور مقاومت
نماینده ستاد حجت الاسلام روحانی گفت: در نتیجه سیاست ها و دیپلماسی صحیح دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در سال های اخیر ایران به عنوان یکی از طرف های مذاکره سوریه قرار گرفت و امروز قدرت های جهانی پذیرفته اند که کشور ایران یک قدرت منطقه است و باید از نظرات این کشور در مذاکرات منطقه ای بهره گرفت.
آقاابراهیمی افزود: محور مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس از راهبردهای اساسی ایران است و هیچ دولتی در هیچ زمان نمی تواند نسبت به این بی تفاوت باشد چون تقویت محور مقاومت تدبیر رهبر معظم انقلاب است و ایران به حمایت از مردم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی ادامه می دهد.
وی ادامه داد: در شرایطی که اکثر کشورهای اسلامی درگیر جنگ هستند و داعش با نام اسلام دست به کشتار مردم می زند نباید با سیاست های تنش زا زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم کرد و باید در سیاست های خود تجدید نظر کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: در نتیجه سیاست های دولت خاتمی شکاف بین اروپا و آمریکا ایجاد شد ولی در دولت مهرورز به عنوان دولت مورد حمایت طرفداران رئیسی اروپا و آمریکا با هم متحد شده و قعطنامه علیه کشور ما تصویب کردند.
ذاکریان نماینده ستاد حجت الاسلام رئیسی هم در این زمینه گفت: دولتی که هم اکنون بر سر کار است دولت 'نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران' است و نسبت به مقاومت بی تفاوت است.
وی افزود: طرفداران این افراد در راهپیمایی روز جهانی قدس آبروی ما را بردند و با سیاست های خود زمینه ناامیدی رزمندگان مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را فراهم کردند.
وی با بیان اینکه ما نیز به دنبال تنش زایی نیستیم، اضافه کرد: ولی نظام ما یک نظام اسلامی است و در دین مبین اسلام به صراحت بر مقابله با دشمنان و استکبار تاکید شده و پیامبر اکرم (ص) هم با یهودیان و معاندان مقابله می کرد.
وی گفت: حمایت از محور مقاومت و سوریه و لبنان برای گرفتن حق خود و مقابله با مستکبران به معنای تنش زایی نیست بلکه راهی برای نجات بشریت از دست دشمنان قسم خورده اسلام است.
وی سیاست حجت الاسلام رئیسی و دولت کار و کرامت را حمایت کامل از حزب الله و مقاومت و ایجاد هسته های مقاومت در آمریکای لاتین و هر نقطه از دنیا دانست.

* تبیین راهکارهای دولت آینده برای اقتصاد و معیشت مردم
قائم مقام ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی در استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما نه می خواهیم به شرایط دولت گذشته بازگردیم و نه از وضعیت موجود راضی هستیم، گفت: دولت کار و کرامت به دنبال تغییر ملموس وضع موجود برای مردم و جامعه است.
ذاکریان بیان کرد: برای رونق اقتصادی باید در ابتدا ضمن رفع رکود فعلی حاکم بر اقتصاد از تولید ناخالص داخلی از طریق حمایت از خام فروشی و حمایت از تولید و اشتغال داخلی حمایت کرد تا دیگر شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی قدیمی مانند ارج و آساک دوچرخ و روغن ورامین نباشیم.
وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم از دولت قبلی به دلیل ایجاد شغل برای کارگران چینی انتقاد می شد در حالی که بررسی ها از سال 1392 تاکنون نشان می دهد در دولت یازدهم هیچ تغییری در این وضعیت ایجاد نشده است.
نماینده ستاد حجت الاسلام روحانی هم گفت: برخی اشخاص با طرح چنین مسائل خلاف واقع همچنان به دنبال عوام فریبی در آستانه انتخابات هستند و عنوان می کنند بودجه عمومی کشور دو و نیم برابر افزایش یافته و بیشتر خرج سونا و جکوزی و رنگ ریش رئیس جمهوری شده است مگر این مسائل چقدر هزینه دارد این عوام فریبی تا چه زمانی ادامه می یابد؟
وی با اشاره به اینکه این افراد در ادامه تناقض گویی ها و مطالب کذب عنوان می کنند که در آستانه انتخابات واحدهای تولیدی راکد فعالیت خود را آغاز کردند ، گفت: در این مدت برخی اشخاص هم آرد به نفع در استان خوزستان توزیع کردند.
وی گفت: اگر با سیاست های صحیح اقتصادی دولت روحانی تورم از 45 درصد به کمتر از 10 درصد کاهش نمی یافت، با وضعیت موجود هم اکنون تنها گوشت از کیلویی 300 هزار ریال در ابتدای این دولت به 950 هزار ریال افزایش می یافت و مانند کشور ونزوئلا با تورم 800 درصدی مواجه بودیم.
آقاابراهیمی افزود: در شرایطی که در دولت قبلی گندم از خارج کشور وارد می شد ، امروز نه تنها در تولید این محصول خودکفا شدیم بلکه 14 میلیون تن هم گندم مازاد در سیلوها ذخیره شده است.

* مشکل اصلی کشور مدیریت یا تحریم های بین المللی است
نماینده ستاد حجت الاسلام روحانی گفت: کشور ما با 2 نوع مشکل ساختاری و کارگزاری دست به گریبان است و برای رفع تنگناهای کشور باید بین این 2 تفاوت قائل شد و برخی اشخاص که به هر قیمتی به دنبال ضربه زدن به دولت روحانی و سرکار آوردن دولت مشابه دولت مهرورز هستند، اشکالات ساختاری را به کارگزاری نسبت می دهند.
آقا ابراهیمی افزود: ساختار یکپارچه دولتی در کشور وجود ندارد و بزرگترین نهادهای اقتصادی کشور یک ریال مالیات نمی دهند و تنها پل صدر تهران که تکمیل آن نیازمند هفت هزار میلیارد ریال بود با صرف 11 برابر اعتبار بیشتر تکمیل شد این نشان می دهد که باید سیستم مدیریتی کشور اصلاح شود.
استاد دانشگاه بیرجند اظهار کرد: واردات سالانه کالای قاچاق که در دولت نهم و دهم به 25 میلیارد دلار رسیده بود با سیاست های صحیح دولت روحانی به 12 میلیارد دلار کاهش یافت و باز هم باید کاهش یابد.
وی بیان کرد: به طور مسلم بخش اعظم این قاچاق را کوله برها به کشور وارد نمی کنند بلکه افرادی دارای اسکله های نفتی توان انجام آن را دارند.
نماینده ستاد حجت الاسلام رئیسی هم گفت: منابع حاصل از رفع تحریم ها صرف واردات سنگ قبر و نخ و سوزن از امارات و چین و هند می شود.
ذاکریان افزود: تا زمانی که قدرت در اختیار این اشخاص نبود دولت وقت را در رفع مشکلات اقتصادی مردم ناتوان می دانستند و هم اکنون که قدرت در اختیارشان است همه مسائل اقتصادی حتی آب و معیشت را با تحریم ها گره زده اند.
وی لازمه رفع مشکلات اقتصادی و رونق تولید و کار و اشتغال کشور را مستلزم پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.
نماینده ستاد روحانی در این مناظره گفت: این دوره انتخابات ریاست جمهوری برای جبهه پایداری از اهمیت زیاد برخوردار است و با تمام قوا برای روی کار آوردن دولت مد نظر خود تلاش می کند و از هر نوع دروغ و تهمت و طرح مسائلی مانند ایجاد 6 میلیون شغل و غیره کوتاهی نمی کنند.
آقاابراهیمی افزود: این اشخاص می خواهند ماشینی را که دولت قبلی به دره انداخته بود و با سیاست های صحیح دولت روحانی از دره بیرون کشیده شد، سوار شوند و به هدف خود برسند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با پنجمین مرحله انتخابات شوراهای اسلامی 29 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در بیش از 90 شعبه اخذ رای شهرستان گناباد برگزار می شود.
2095/ 6053 / 1876 خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.