به گزارش ایرنا، این مراسم همزمان با 25 اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در فضایی با نشاط و همراه با استقبال گرم مردم، علاقه مندان و دوستداران این شاعر بزرگ برگزار شد.
مسئولان، شاعران و مدعوین این مراسم یاد و خاطره فردوسی را گرامی داشتند و از مقام شامخ این شاعر بزرگ و بلند آوازه تجلیل کردند و خواستار معرفی آثار و شخصیت ارزشمند او شدند.
در این مراسم جمعی از مهمانان و مسئولان خارجی، شاعران و فردوسی پژوهان حضور داشتند.

**راه اندازی مرکز تولید و فروش گوهرسنگ ها در آرامگاه فردوسی
به همین مناسبت مرکز تولید، فروش و نمایش گوهرسنگ ها نیز در محل آرامگاه این شاعر حماسه سرا گشایش یافت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: این مرکز بزرگترین واحد تولید، فروش و نمایش گوهرسنگ ها در کشور می باشد که در مکانی به مساحت 700 مترمربع راه اندازی شده است .
محمد حسین زارع صفت بیان کرد: هدف از ایجاد این مرکز، کارآفرینی، اشتغال، معرفی و ترویج صنایع دستی و گوهرسنگ ها است و در مجموع 120 صنعتگر و تراشگر گوهرسنگ و تولیدکننده زیورآلات درآن فعالیت دارند.
وی اظهار کرد: در سال 2017 مشهد به مدت یک سال از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نامگذاری شده است.
وی افزود: از میان 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی مصرفی در خراسان رضوی تعداد 15 نوع پرمصرف ترین سنگها هستند که در این میان عقیق و فیروزه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.
25 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران 'روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی' نامگذاری شده است.
حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هجری در روستای طابران (طبران) توس به دنیا آمد و در سال 370 یا 371 به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد.
این شاعر بزرگ در سال 416 هجری قمری به مرگ طبیعی و به علت کهولت سن فوت کرد.
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله 20 کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است.
6012/7489 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.