علیرضا رشیدیان روز دوشنبه در 'همایش روز ملی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: خراسان در گذشته مرکز نشر علم و ادب در محدوده ای بزرگ از شرق به هند، از غرب به سواحل مدیترانه و از شمال به بسیاری از کشورهای آسیای میانه تا فرارود و قفقاز بوده است.
وی ادامه داد: خراسان همان اقلیمی است که فردوسی کاخ بلند فارسی را در آن بنا نهاد. فردوسی حاصل رنج 30 ساله اش را در انعکاس فرهنگ و ادب این سرزمین و در اثر جاودانه اش شاهنامه به منظور حفظ هویت ملی ایران و فرهنگ زبان فارسی عرضه داشته است.
استاندار خراسان رضوی گفت: هرچند ممکن است عده ای فردوسی را به سبک شعر و حماسه سرائی اش، بعضی به حکمتش، خلوص، فداکاری استقامت و رهائی وی از تعلقات دنیا در راه هدف والای حفظ هویت ملی بشناسند ولی همگان فردوسی را به شاهنامه می شناسند.
وی افزود: به یقین خدمتی که فردوسی از طریق سرودن حماسه نامه شعر فارسی در زمان خودش به حفظ هویت زبان ما ایرانیان کرده در جهان بی بدیل است. ابیات فراوانی در تأیید این موضوع در شاهنامه وجود دارد که تلاش فردوسی برای ترکیب حکمت و حماسه با هویت و ادبیات زبان فارسی را نشان می دهد و ضمن دمیدن روح شجاعت و دلاوری به فرهنگ و ادبیات ایران، عظمت و پیشینه غنی اخلاقی ایرانیان را در تفکر و اندیشه پاک به نمایش می گذارد.
رشیدیان ادامه داد: جوهر زبان فارسی حکمت است که البته به معنای نفی هنر و ادب دیگر جوامع و ملل انسانی نبوده و نیست. گزاف نخواهد بود اگر بگوییم فردوسی بزرگ با تلاش فراوان در این حماسه سرایی جاویدان سعی بر حفظ و عرضه همه ارزشهای اخلاقی، آداب، رسوم و فرهنگ گرانبهای این کهن سرزمین را به رشته تحریر در آورده است.
وی گفت: بی تردید نظام مقدس جمهوری اسلامی و در رأس آن رهبر فرهیخته و فرزانه از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه مثبت به این شخصیت فاخر و حکیم فرزانه فردوسی را یکی از حلقه های واصل فرهنگی برای هویت یابی نسل جوان حال و آینده کشور می دانند.
استاندار خراسان رضوی افزود: حماسه سرداران ایران از گذشته تا به حال و شهدای قهرمان این مرز و بوم به ویژه دوران معاصر در دفاع مقدس در نتیجه هویت اسلامی و ایرانی ناشی از روح حماسه فردوسی می باشد که آن هم نشأت گرفته از ژرفای اعتقادات دینی این حکیم فرزانه است.
وی ادامه داد: فردوسی در کنار سایر ارزشهای معنوی، سینه به سینه روح مبارزه با ظلم و ظالم را به همه نسلها و از جمله نسل معاصر منتقل نموده است.
رشیدیان گفت: امسال مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از طرف آیسسکو انتخاب و نامگذاری شده و این موقعیت مشهد را در قطب دیپلماسی فرهنگی قرار داده است. چه بهتر است که همراه و همزمان با آن روز پاسداشت زبان ادب فارسی را نیز به توصیه بزرگان، عالمان، اندیشمندان و همچنین تأکیدات رئیس جمهوری در این خصوص در سالروز پدر زبان فارسی برگزار نماییم.
وی افزود: درست است که فردوسی پدر زبان فارسی و افتخار ما ایرانیان است ولی بزرگی این حکیم فرزانه و شاهنامه اش الهامبخش بسیاری از فرهیختگان و دانشمندان هنر و ادب در جای جای پهنای کره خاکی و در زبانهای مختلف بوده است.

* توجه جدی فردوسی به خردورزی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این همایش گفت: فردوسی توجه بسیار جدی نسبت به موضوع غفلت انسانها کرده و در این زمینه خدمات بسیار زیادی را ارائه نموده است.
ابراهیمی ترکمان افزود: مولوی نیز در این زمینه آثار متعددی از خود برجای گذاشته است. فردوسی همچنین در آثار خود به مفاهیم اخلاقی و موضوعات هستی شناسی به صورت دقیق اشاره می کند.
وی ادامه داد: نباید با دیدن هستی از دیدن خداوند غافل شد. فردوسی به صورت گسترده مردم را دعوت می کند که از ظواهر دنیوی عبور کنند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ایران دارای ظرفیتهای بسیار ارزشمندی در حوزه ادبیات فارسی است و شعرای کشورمان توانسته اند در ابعاد بین المللی نیز کارنامه ای درخشان داشته باشند.
وی افزود: اندیشه فردوسی باید توسط اندیشمندان مورد بررسی قرار گیرد زیرا فردوسی در آثار خود بطور گسترده به موضوع خردورزی توجه و تاکید می کند.
25 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران 'روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی' نامگذاری شده است.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.