به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حمید صالحی گفت: چندی پیش و به دنبال پیگیری یک گزارش مردمی، محیط بانان منطقه حفاظت شده درونه بردسکن با لاشه یک قلاده پلنگ تلف شده در محل چشمه انجیری این منطقه مواجه شدند.
وی افزود: به علت فساد لاشه قابلیت تشخیص علت مرگ در برخورد اول دشوار بود و پس از آن تلاش برای ردیابی موضوع و بررسی علت مرگ پلنگ، در دستور کار قرار گرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه لاشه پلنگ بر اثر گرمی هوا و گذشت زمان دچار فساد شده بود، ادامه داد: ماموران یکان حفاظت محیط زیست منطقه به همراه کارشناسان دامپزشکی در محل حاضر شدند و به دلیل عدم مشاهده آثار خونریزی و زخم جدی، هرگونه نظریه برخورد گلوله و یا مضروب شدن حیوان در وهله نخست مردود شد.
صالحی گفت: جنسیت این پلنگ بالغ، نر بود و لاشه به رغم فساد زیاد، تا حد ممکن بیومتری (مطالعه مسائل بیولوژیکی) و مشخصات لاشه این گربه سان به ثبت رسید.
وی افزود: با بررسی های کارشناسی و با توجه به وضعیت دندان ها و ساییدگی های آن، پلنگ تلف شده مسن تشخیص داده شد و نظریه مرگ بر اثر پیری پررنگ تر شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ انتقاد برخی رسانه ها مبنی بر عدم اطلاع رسانی از این اتلاف گفت: مرگ بر اثر کهولت سن در مورد هرگونه موجود زنده امکان پذیر است و این موضوع چندان عجیب و دور از باور نیست و موضوع به محض دریافت نظرات مکتوب کارشناسان دامپزشکی اطلاع رسانی شد.
منطقه حفاظت شده درونه بردسکن در استان خراسان رضوی در مجاورت منطقه حفاظت شده سیدمرتضی قرار دارد؛ این منطقه به دلیل تنوع زیستگاه حیات وحش و قابلیت های بالقوه در زمینه احیاء و حفظ پوشش گیاهی و جانوری تحت حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه که یکی از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی است همچنین محل زندگی جانورانی نظیر آهو، قوچ، میش، روباه، گرگ، شغال، خرگوش و کفتار است و علاوه بر آن پرندگانی چون طرقه یا جل، سهره، هدهد، عقاب و شاهین نیز در این منطقه به وفور یافت می شوند.
5132/7496
خبرنگار: آرزو جاودانی **‌ انتشار دهنده:‌علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.