مجتبی مزروعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان اعتبارات تخصیصی برای آبیاری تحت فشار در طول فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با پیش از آن بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: میزان اعتبار اختصاص یافته برای این بخش در خراسان رضوی در سال 92 مبلغ 170 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 95 به هزار و 800 میلیارد ریال افزایش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی رویکرد دولت یازدهم را نسبت به بخش کشاوری کم نظیر توصیف و بیان کرد: سیاستهای برنامه ای دولت در مسیر حمایت از بخش کشاورزی است.
وی گفت: حجم تولید گندم در سال 1392 در خراسان رضوی 146 هزار تن بود که این میزان در سال 1395 به 609 هزار تن افزایش یافت.
مزروعی افزود: همچنین میزان درآمد گندم در سال 92 حدود هزار و 200 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 95 به هفت هزار و 800 میلیارد ریال رسید.
وی ادامه داد: تولید چغندر نیز از 700 هزار تن در سال 92 نیز به یک میلیون و 200 هزار تن در سال 95 رسیده و این در حالی است که سطح زیر کشت چغندر از 53 هزار هکتار در سال 92 به 21 هزار هکتار در سال 95 کاهش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین در بخش نهاده های باغی و زراعی در گذشته در وضعیت بدی قرار داشتیم و کودها و سموم بی کیفیت چینی و هندی در اختیار کشاورزان قرار می گرفت.
وی افزود: در چارچوب فعالیت دولت یازدهم و با تحقق برجام کودها و سموم باکیفیت وارد و به میزان لازم در اختیار کشاورزان قرار گرفت که منجر به افزایش تولید در واحد سطح شد.
مزروعی ادامه داد: علاوه بر افزایش تولید محصول، درآمد خوبی نیز ظرف سه سال اخیر برای کشاورزان حاصل شد که نتیجه تامین به موقع نهاده ها، ماشین آلات و سموم است و به رغم کاهش سطح زیرکشت در زمینه تولیدات با افزایش خوبی روبرو بودیم.
منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی هشت میلیون تن است. سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت 83 نوع محصول می رود. 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 36 هزار دستگاه انواع ماشین آلات شامل تراکتور، چاپر، دروگر، کمباین و موارد مشابه در زمینهای کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.