سرهنگ قاسم سبزعلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: پارسال حدود 60 درصد حریق ها در مراتع بود که رقم قابل توجهی است و به طور متوسط حدود 15 هزار هکتار از مراتع و جنگل ها سالانه دچار حریق می شوند که از این میزان 25 تا 30 درصد مربوط به جنگل هاست.
وی اظهار کرد: با توجه به گونه های گیاهی منحصر به فرد در جنگل های ایران از جمله بلوط و ارس و قرار گرفتن کشور در کمربند خشک، حفاظت از این جنگل ها اهمیت بسیار دارد و نگاه ویژه مردم و دستگاه های مرتبط به حراست و حفاظت از آنها را می طلبد.
وی گفت: در این راستا دولت طرح تنفس و بهره برداری از جنگل ها را مطرح کرد که بیانگر نگاه ویژه دولت به حفاظت از جنگل و اهمیت این بخش است.
سرهنگ سبزعلی افزود: طی سال های اخیر تغییر سامانه بارندگی کشور و تبدیل برف های زمستانه به بارش های رگباری و سیل آسای بهاری موجب شده است پوشش گیاهی علفی مراتع و جنگل ها تقویت شود که این پوشش در تابستان خشک و مستعد حریق می گردد.
وی اظهار کرد: با افزایش سفرهای تابستانی و بین شهری بسیاری به دلیل کم توجهی و سهل انگاری در این مراتع و جنگل ها موجب افروخته شدن حریق می شوند.
وی گفت: 95 درصد حریق های حادث شده در کشور توسط عامل انسانی است که از این تعداد 15 درصد عمدی و بقیه سهوی است که نیاز به مراقبت مردم و استفاده کنندگان از این فضاها را دارد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: هم اکنون با اقدامات انجام شده نظیر هماهنگی و تعامل با دستگاه های ذیربط و راه اندازی گروه ها و ناوگان اطفای حریق در کشور، وضعیت تا حدودی مدیریت شده و اغلب حریق جنگل ها سطحی بوده است.
وی اظهار کرد: خسارت حریق در جنگل ها عمیق و قابل توجه است زیرا صدها سال طول می کشد تا جنگل ها خود را بازسازی کنند.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.