دکتر محسن عابدزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک میلیون راس از دامهایی که مورد سمپاشی قرار می گیرند، دام سبک و بقیه دام سنگین هستند.
وی اظهار کرد: عملیات سمپاشی دامها به طور رایگان در مناطق پرخطر و با احتمال شیوع بیشتر بیماری به ویژه در روستاها انجام می شود.
وی گفت: بیماری تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و از طریق کنه عامل بیماری به دامهای دیگر انتقال می یابد که سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری بین دامها دارد.
عابدزاده افزود: ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت و فراورده های آلوده، تماس با کنه عامل بیماری، کشتار غیر مجاز و تماس با امحا و احشاء دام آلوده صورت می گیرد که این بیماری در انسان خطرناک بوده و خطر خونریزی و مرگ را در پی دارد.
وی با بیان اینکه ماههای اردیبهشت و خرداد فصل تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کنگو است، اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری شدت می یابد.
وی گفت: بیماریهای انگلی سبب کاهش زاد و ولد دام، کاهش تولیدات دامی نظیر شیر و کاهش کیفیت محصولاتی نظیر پوست، پشم و همچنین باعث انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوان می شود.
استان خراسان رضوی با بیش از هفت میلیون راس دام سبک و سنگین، بیش از هشت درصد جمعیت دامی کشور را دارد.
تب کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر مرگ و میر دارد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.