در حالیکه برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادعاهای بزرگ و چشم اندازهای روشنی و درباغ سبزهای زیادی را در انتخابات ریاست جمهوری به مردم نشان می دهند عده ای دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این ادعاها را شعار و دور از واقعیت های موجود کشور ارزیابی می کنند و تحقق آنها را در یک دوره چهار ساله، شدنی نمی دانند.
مردم چگونه می توانند شعارهای توخالی را از برنامه های کارشناسی تشخیص دهند؟ چگونه می توان اسیر تبلیغات و پروپاگاندای نامزدهای ریاست جمهوری قرار نگرفت؟ چگونه می توان رایی داد که منافع ملی را تضمین کند؟
یک فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص به ایرنا گفت:مردم وقتی از شعار کسی خوششان بیاید به او رای می دهند اما این روزنامه نگاران و فعالان سیاسی هستند که باید امکان تحقق شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری را تبیین کنند.
جمشید خاتمی افزود: مردم بر اساس آنچه می بینند رای می دهند و گاه دقت هم نمی کنند و چون برخی از شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری، شعارهای واقعی نیست کار دشوار می شود.
وی گفت: وقتی قدرت و ساز و کار و ابزار نظارتی بر دولت وجود نداشته باشد مردم بر اساس تشخیص و بینش خود رای می دهند و تا این نقیصه برطرف نشود همین آش و همین کاسه است.
دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی افزود: در برخی کشورها سیستم و ساماندهی مشخصی چون سیستم حزبی وجود دارد که همه چیز را کنترل می کند و در اوقات مشخص به مردم گزارش می دهد مثل کشورهای توسعه یافته سیاسی که منتخبان احزاب، قبل از ورود به پارلمان یا دولت برنامه دارند و مردم بعد از جذب در آن حزب حتی اگر دولت سر کار باشد اصلا به دولت کاری ندارند.
خاتمی گفت: حتی در چنین سیستم های سیاسی هم مردم دستشان به دولت و رئیس جمهوری نمی رسد ولی مردم می توانند در دفاتر شهرستانی، استانی و مرکزی احزاب دولت ساز خواسته های خود را مطالبه کنند و اجرای شعارهای حزب را به نقد بکشند و حزب هم بر دولت نظارت می کند و اگر بر خلاف برنامه اش عمل کرد عوضش می کند.
وی گفت: در کشور ما چنین سیستم نظارتی وجود ندارد و همه نامزدهای ریاست جمهوری پس از رای آوردن اعلام می کنند که مستقل رای آورده اند در حالی که همه شان به واسطه حضور احزاب بوده اند که رئیس جمهوری شده اند.
دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی افزود: اقتصاد آن قدر مهم است که مقام معظم رهبری در پیام های نوروزی چند سال اخیر و نام گذاری سال ها و سخنرانی های اول سالشان در حرم مطهر رضوی هر سال بحث اقتصاد را مطرح می کنند و در دنیا هم پاشنه آشیل خیلی از کشورها مشکلات اقتصادی است.
خاتمی گفت: هر کسی که بخواهد وارد انتخابات شود باید با شعار اقتصادی بیاید اما چون احزاب، حضور فعالی در جامعه ندارند و فقط کارکرد انتخاباتی و در زمان انتخابات دارند و خود نامزدهای انتخاباتی هم تمایلی به حزبی نشان داده شدن ندارند نمی شود روسای جمهوری را کنترل کرد چون ابزار کنترلی در اختیار نیست.
عضو حزب اتحاد ملت شاخه خراسان رضوی هم در این خصوص گفت: دادن وعده های تحقق نیافتنی از انتخابات ریاست جمهوری سه دوره قبل شروع شد که روشی منطقی و درست برای حضور در انتخابات نیست.
ناصر آملی افزود: این امر اما حکایت از نکته دیگری می کند که معمولا مغفول می افتد و دیده نمی شود و آن این که گروههایی که مردم را صرفا موظف و مکلف در قبال حکومت می دانستند ناگزیر شده اند که حق مردم را به رسمیت بشناسند منتهی این حق را در یک نواله نان، یک ظرف غذا و یا یارانه بیشتر و از این قبیل تعریف می کنند.
وی گفت: از این جهت که گروه های سیاسی فهمیده اند که کشور متعلق به مردم است و مردم صاحب حقند و می توانند حق خود را اعمال کنند دادن وعده کمکی برای حل مساله، مطلوب است اما از این جهت که برخی حق مردم را محدود و ناچیز و خلاصه می کنند امر نامطلوبی است.
وی گفت: این که نامزدها باید برنامه داشته باشند واضح و معلوم است چون یک امر تجربه شده است و از این شعارها و وعده های بزرگ کسان دیگری هم داده اند و به علت فقدان برنامه کشور را به لبه پرتگاه نیستی برده اند و این بستگی به مردم دارد که بین افرادی که حضور دارند یا به کسی رای دهند که برنامه و منطق مدیریتی دارد یا به کسی که با شعار و وعده به جلو می رود.
وی افزود: در این جهان پیچیده که اداره یک روستا بدون برنامه طراحی از پیش تعیین شده و برآورد توامان داشته ها و نیازها ممکن نیست چگونه می شود یک کشور 80 میلیونی را با مشکلات و البته امکاناتی که دارد و فقط با وعده و بدون تجربه عملیاتی و سابقه کاری اداره کرد لذا این وظیفه ماست که مردم را آگاه کنیم که مراقب باشند نامزدهای انتخاباتی فقط با وعده، عده ای را نفریبند.
مسئول سازمان عدالت و آزادی خراسان رضوی با بیان این که برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید تضمین کننده منافع ملی باشد درباره چگونگی تشخیص منافع ملی در رقابت های انتخاباتی گفت: معمولا منافع ملی یک تعریف کارشناسی دارد که برای فهم آن باید به کارشناسان رجوع کرد اما ابزارهایی هم وجود دارد برای این که به صورت مصداقی و به نحوی نظر مردم را درباره منافع ملی کسب کنیم.
آملی افزود: مثلا عده ای حضور فرامرزی ایران را به نفع مصالح ملی می دانند و برخی دیگر این حضور را علیه منافع ملی تعبیر می کنند که این یک بحث کارشناسی است و باید یک کارشناس استراتژی های منطقه ای توضیح دهد که به چه دلیل حضور در آن سوی مرزهای ما نفع ملی ما را تامین می کند و کارشناس دیگری هم ممکن است تحلیل کند و بگوید که این حضور موجب ضرر ما می شود و مردم باید بین ادله این دو کارشناس، داوری کنند پس تشخیص بخشی از منافع ملی به مباحث کارشناسی مربوط می شود.
وی گفت: ما معتقدیم که هر طرح و برنامه ای که نامزدهای ریاست جمهوری ارائه می کنند اگر در چارچوب قانون بگنجد و حدودی که قانون تعیین می کند و مسئولیت ها و اختیارات قانونی را رعایت کند خود به خود منافع ملی لحاظ شده است.
وی افزود:یک بخش دیگر از تشخیص منافع ملی هم موکول به متغیرها و آیتمهای کمی است یعنی آن جاهایی که امور در چارچوبهای قانونی لحاظ نمی شود از طریق پیمایشها و نظرسنجی ها و گرفتن دیدگاههای مردم و تبدیل آنها به داده های کمی و عددی می توان منافع ملی را تامین کرد و جز این سه روش، راه دیگری وجود ندارد.
وی تاکید کرد: هیچ فرد سیاسی ای نمی گوید که به دنبال منافع ملی نیستم و حتی کسانی که کار تروریستی هم می کنند شعار منافع ملی می دهند پس منافع ملی یک وجه کارشناسی، یک وجه قانونی و یک وجه پیمایشی و نظرسنجی دارد و ما می توانیم از این سه طریق به تعریف به نسبت درستی از منافع ملی برسیم.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در خراسان‌رضوی اما راهکار مشخص تری را برای تشخیص بین شعار و برنامه کاندیداها ارائه کرد و گفت: نامزدهای ریاست جمهوری که مشغول تبلیغات هستند همین الان در بخش های مختلف کشور مسئول هستند لذا مردم ببینند که آنها در این مسئولیت ها چه کار کرده اند و به کارنامه، عملکرد، سوابق افراد و گذشته آنها رای دهند نه شعارهایشان.
حسین امینی افزود: افراد که یک شبه توانمندی کسب نمی کنند پس برای این که رایی برنامه محور و صحیح باشد باید کارنامه و سابقه فعالیت افراد را در نظر گرفت.
وی گفت: ارکان جمهوری اسلامی اعم از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراها و خبرگان بر اساس قانون اساسی با رای مردم انتخاب می شود و مردم با انتخاب خودشان باید مسئولیت را به فردی که واجد شرایط باشد و اکثریت آرا را کسب کند بدهند و از این جهت ضرورت دارد که در انتخابات آگاهانه مشارکت کنند.
وی افزود:متاسفانه در ایام انتخابات، بعضی ها تلاش می کنند که با یک سری شعارها مردم را به سمت خود جذب کنند و بعد از انتخابات هم سازمانی در کشور وجود ندارد که بررسی کند شعارهای داده شده بر چه مبنایی بوده است.
امینی افزود: در غیاب احزاب ملی در کشور این مسائل در هر انتخابی پیش می آید در صورتی که اگر چند حزب ملی در کشور وجود داشت، شعار هر حزب حسابرسی می شد و اگر نمی توانست به شعارهایش عمل کند کلیت حزب دچار ضرر از جمله ریزش اعضا و بی اعتمادی نسبت به آن حزب می شد.
وی گفت: این در حالی است که در انتخاباتی که ما برگزار می کنیم هر نامزدی شعار می دهد و مثلا می گوید من درآمد کشور را 2 برابر می کنم اما از او پرسیده نمی شود که بر چه اساسی و با چه رشد اقتصادی می خواهد این کار را بکند لذا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه ارائه دهند و اعلام کنند که چگونه می خواهند کشور را در ابعاد اقتصادی و اجتماعی اداره کنند.
وی با بیان این که کاندیداهایی که برنامه ندارند از احساسات مردم سو استفاده می کنند افزود:من تصورم این است که همه ما باید مردم و نامزدهای ریاست جمهوری را به برنامه ها توجه دهیم و از نامزدها بخواهیم که بیان کنند چه راهکاری برای افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، رشد صادرات، عدم وابستگی اقتصادی، رفع معضلات رو به گسترش اجتماعی برای خانواده های بی سرپرست یا بد سرپرست، دانشگاهها و فعالیتهای اجتماعی جوانان دارند.
رئیس بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی گفت:باید به مردم یاد داد که از نامزدهای ریاست جمهوری مطالبه و پرسش کنند مثلا با توجه به این که درآمد کشور مشخص است و یا باید صرف تولید و یا صرف دادن یارانه به افراد شود آن کاندیدایی که شعار می دهد که من یارانه کمک به مردم را سه چهار برابر می کنم چگونه می خواهد هر دو کار را با هم به سرانجام برساند؟
امینی افزود:نامزدهای محترم ریاست جمهوری که همه هم دلسوز کشور هستند چرا گاه تمایل می یابند که با شعارهای پوپولیستی آرا افراد را به سمت خود جلب کنند؟ آنها باید به مردم اعتماد کنند و آنها را صاحب تشخیص بدانند.
وی گفت:کاندیداهای ریاست جمهوری باید برنامه های خود را به مردم اعلام کنند و به آنها اجازه دهند و بخواهند از آنها که برنامه هایشان را بررسی کنند و به هر جمع بندی که مردم برسند باید مورد قبول همه باشد.
وی تاکید کرد:نباید میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری را به یک جدل بدل کنیم بلکه باید از مردم درخواست کنیم که برنامه ها را بررسی کنند و چشم بسته رای ندهند.
رئیس بنیاد امید ایرانیان در خراسان ‌رضوی گفت: برای رسیدن به همبستگی ملی باید در چارچوب قانون عمل کرد و به مردم وعده هایی داد که اجرایشان مقدور باشد، همچنین باید اخلاق را در انتخابات رعایت کرد چیزی که متاسفانه کمتر رعایت می شود در حالی که اگر اخلاق اسلامی رعایت شود کاندیداها می توانند در دوران تبلیغات با هم رقابت جدی و بعد از انتخابات با هم رفاقت واقعی کنند.
امینی افزود: توهین کردن و خارج شدن از دایره اخلاق، کینه را بیشتر می کند پس باید مرزها را رعایت کرد و از حدود تبلیغات مشخص شده برای کاندیداها خارج نشد تا مناظره ها و برنامه های کاندیداها به توهین و افترا و مسائلی که در شان کاندیداهای ریاست جمهوری و ملت ایران نیست کشیده نشود.
دبیر جمعیت اسلامی هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این خصوص گفت: متاسفانه بعد از انقلاب، جریان هایی رشد کردند که با شعار به ظاهر انقلابی دنبال خواسته های خود هستند، مجموعه و تشکل دارند و تحلیل و جریان سازی می کنند لذا اولین قدم برای انتخاب، شناخت واقعی کاندیدا است.
محسن قاضی خانی گفت:در انتخابات ریاست جمهوری اولین چیزی که مهمترین عامل تصمیم گیری مردم است شناخت واقعی است یعنی رئیس جمهوری را باید انتخاب کرد که فردی پاکباخته و همسان با انقلاب باشد.
وی افزود: دومین شرط این است که نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری باید کارشناس باشند و تجربیات محدود نباشد چون هر نامزدی کارشناسان همسان و همتراز خود را کنار خود می نشاند.
وی گفت: وقتی شخصی پاکباخته و همسان با انقلاب باشد نیروها و کارشناسان همسان با خودش را خواهد داشت و از طرف دیگر داشتن تجربیات و مسئولیتهای سنگین هم به گونه ای که نامزدها رجل سیاسی مذهبی شناخته شوند از شروط دیگر نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری است.
قاضی خانی افزود: سرمایه اجتماعی همچون اعتماد برای یک جامعه ضروری است و می تواند چرخ دنده های جامعه را روغنکاری کند به عنوان نمونه خیلی وقت ها در مملکت مشکل پول و ریال نداریم اما اقتصاد با رکود درگیر است که علت آن زوال و آسیب دیدگی سرمایه های اجتماعی است که سرمایه دار، اعتماد نمی کند که سرمایه گذاری کند.
وی گفت:یک قدم بالاتر از سرمایه اجتماعی سرمایه های جهانی قرار دارد چرا که نفوذ جهانی انقلاب برای ما خیلی برکات داشته است و همین جریانهای عدالتخواه جهانند که سرمایه جهانی انقلاب ما هستند و در راستای منافع ملی عمل می کنند و رئیس جمهوری باید در حفظ و گسترش سرمایه های اجتماعی و جهانی انقلاب همت بگمارد.
به هر روی نگاهی هر چند گذرا به انتخابات ریاست جمهوری در ادوار مختلف نظام جمهوری اسلامی نشان می دهد که انتخاب دومین مقام بلند پایه کشور و به تبع آن انتخاب کابینه و شعار زده بودن یا برنامه محور بودن رئیس جمهوری و همکارانش می تواند هم کشور را تا آستانه بحران های بین المللی و داخلی پیش ببرد و هم می تواند ثبات و آرامش و حرکت در مسیر توسعه را در پی داشته باشد.
مردم در انتخابات ریاست جمهوری، خود، تصمیم می گیرند که با رای شان مسیر قطار مدیریت کشور را در کدام یک از این راهها ریل گذاری نمایند.
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز 29 اردیبهشت 1396 همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
1922/6034/ 6053 گزارشگر: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.