حسین اسماعیلیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تابستان پارسال نیز 30 شهر استان با کسری حدود 750 لیتر در ثانیه دچار تنش آبی بودند.
وی بیان کرد: میانگین بارش های سالانه در کشور 250 میلی متر و در خراسان رضوی 225 میلی متر است.
اسماعیلیان خاطر نشان کرد: طی 10 تا 15 سال گذشته نزولات جوی در خراسان رضوی سیر نزولی داشته به گونه ای که متوسط بارش های 10 سال اخیر به 200 میلی متر رسیده است.
وی با بیان اینکه 80 درصد نیاز آبی خراسان رضوی از طریق حفر چاه با عمق متوسط 180 تا 350 متر تامین می شود، افزود: این وضعیت نگران کننده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی باید حداکثر 40 درصد از پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر برداشت شود در حالیکه در خراسان رضوی بیش از سه برابر این رقم است که بدترین وضعیت در کشور محسوب می شود.
اسماعیلیان ادامه داد : 37 دشت تامین کننده آب در استان در معرض خشک شدن قرار دارند و در بسیاری از شهرها دیگر امکان حفر چاه جدید وجود ندارد و بهترین راهکار تامین آب استفاده بهینه از منابع موجود و کاهش مصرف است.
وی میانگین مصرف آب به ازاء هر نفر در شبانه روز را 150 لیتر اعلام و بیان کرد: هر چند این رقم درخراسان رضوی 120 لیتر است ولی با توجه به شرایط حاد آبی حاکم بر استان میزان مصرف باید به کف مصرف یعنی 70 لیتر کاهش یابد.
وی تاکید کرد: آبفای خراسان رضوی از تمام ظرفیت های موجود برای تامین آب شهرهای استان استفاده می کند تا مشترکان با نوبت بندی و قطع آب مواجه نشوند.
ماموریت شرکت آب و فاضلاب استان شش میلیون نفری خراسان رضوی آبرسانی به 73 شهر این استان به جز کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد است.
جمعیت زیرپوشش شبکه آبرسانی در این شهرها یک میلیون و 750 هزار نفر است که آب آشامیدنی آنها از طریق 450 حلقه چاه تامین می شود.
خبرنگار:ندا جواهرفر**منتشرکننده:شاهین فرشاد
7505/507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.