به گزارش ایرنا، مینا اصلانی روز شنبه در نشست خبری در مشهد افزود: در دولت آینده باید نگاه واقعی نسبت به حل مسائل زنان و خانواده وجود داشته باشد، نگاه خوبی به زن از سال ها قبل در کشورهای غربی وجود نداشته و در این اندیشه به بن بست رسیده اند و به شدت پشیمان هستند.
وی با بیان این که دولت آینده نباید اجازه دهد، شخصیت زن تنزل پیدا کند، اظهار کرد: 2 راهکار شامل باور به حضور موثر زنان در پیشرفت کشور و پرداختن به الزامات آن و توجه به نقش زنان در اقتصاد مقاومتی از جمله «توانمندسازی زنان در بهره برداری از انرژی و منابع، استفاده از کالای ایرانی و اشتغال خانگی» در این زمینه پیشنهاد می شود.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: برخی اوقات خانه داری زنان مورد تحقیر و بی مهری قرار می گیرد، در صورتی که زنان شاغل قبل از داشتن شغل، اول خود را خانه دار می دادند و می توانند خانواده را از جهت آرامش، ثبات ارزش ها و تربیت درست فرزندان مدیریت کنند و این مسئولیت زنان با هیچ مسئولیت دیگری قابل مقایسه نیست که دولت آینده باید به این موضوع نیز بپردازد.
اصلانی ادامه داد: بالا رفتن سن ازدواج در دختران نتیجه تغییر در سبک زندگی است که دولت می تواند با فرهنگ سازی در ازدواج بهنگام مبتنی بر آمادگی دختر و پسر، اعطای تسهیلات به موقع و توام با کرامت از سوی بانک ها، رفع حل مشکل مسکن با برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت و بهره گیری از نقش خیرین این مشکل را حل کند.
وی با بیان این که تساوی جنسیتی ظلم مضاعف به زنان است و آنان را از مسئولیت اصلی خود در خانواده و تربیت فرزندان دور می کند، اظهار کرد: انتظار می رود نگاه به زنان و خانواده ابزاری و شعاری نباشد و از سوی دیگر نگاه به مشاغل زنان نیز باید مبتنی بر تفاوت های جنسیتی باشد و به دنبال یک اشتغال متکثر بود.
وی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم زنان در خانواده و مسئولیت پرورش و تربیت فرزندان، باید نظام شغلی دورکار و پاره وقت برای زنان تعریف شود تا از حضور آنان در خانه کاسته نشده و از توانایی این قشر در عرصه اجتماعی نیز به خوبی بهره گرفته شود.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان بیان کرد: اگر خواهان حضور زنان در مشاغل و پست های مدیریتی هستیم باید عدالت جنسیتی برقرار و الزامات آن نیز فراهم شود
وی افزود: نظام اسلامی زمینه مشارکت بالای زنان را در پست های مدیریتی فراهم کرده و در این بخش هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نشده است و حتی در انتخابات ریاست جمهوری کنونی نیز زنان زیادی ثبت نام کردند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه گفت: مشارکت 2 مفهوم دارد، در مفهوم سیاسی؛ زنان ایران از ابتدای انقلاب اسلامی در پیروزی آن، دفاع مقدس و تربیت فرزندانی که برای دفاع از مرزهای کشور و اینک در دفاع از حرم ائمه اطهار(ع) به میدان رفته اند، نقش مهمی داشته اند؛ همچنین در تصمیم سازی برای نظام از جمله انتخابات و راهپیمایی ها حضور پررنگ و تعیین کننده ای داشته اند.
اصلانی افزود: در مفهوم دیگر مشارکت اجتماعی از دیدگاه غربی، مشارکت در تساوی کاری با مردان در همه مشاغل و پست های مدیریتی در نظر گرفته می شود و از این منظر مشارکت زنان در جامعه ایرانی را ضعیف می دانند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان گفت: محدودیتی از سوی نظام اسلامی برای حضور زنان در مشاغل و پست های مدیریتی و حتی ریاست جمهوری نیست اما بعضا خود زنان به دلایل مختلف از جمله مسائل فرهنگی یا عدم پذیرش فعالیت های سنگینی مانند نمایندگی مجلس حاضر به مشارکت از این منظر نیستند.
وی گفت: نظام اداری کشور از نظر شایسته سالاری دچار مشکل است، از سوی دیگر سهمیه بندی و تساوی جنسیتی در پست های مدیریتی ظلم مضاعف به زنان و توهین به آنان است و به نوعی نگاه غرب به زن را در جامعه رواج می دهد، به این معنا که به جای عرضه شایستگی و توانمندی اندیشه های بارور و عمیق زنان به جامعه، زنان را در موقعیت برابر با مردان قرار می دهد.
وی بیان کرد: سازمان ملل متحد به همه کشورها تاکید کرده که تا 15 سال آینده باید تساوی جنسیتی در همه بخش ها بین زن و مرد برقرار شود، اما تساوی جنسیتی به معنای فروپاشی خانواده، از بین بردن کرامت و شخصیت و هویت زن می باشد که متاسفانه جریان خاصی در کشور کاملا این نگاه را دنبال می کند.
وی بیان کرد: امروز در کشورهای غربی سازمان مردم نهادی با عنوان «احیای هویت و شانیت مادری» تشکیل شده چون هویت مادری در غرب زیر پا گذاشته شده است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان تعداد اعضای این سازمان در سطح کشور را 9 میلیون و 600 هزار تن ذکر کرد.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.