به گزارش ایرنا، رضا نامنی روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات و ارایه راهکار پیرامون زعفران منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات افزود: قیمت توسط کارشناسان بخش کشاورزی، مسئولان و دست اندر کاران محلی و با توجه به کیفیت محصول و شرایط بازار تعیین می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت زعفران نگین درجه یک در بورس هر کیلو 57 میلیون ریال معامله می شود، گفت: برای قیمت توافقی هیچ عدد و رقمی نمی توان اعلام کرد.
نامنی افزود: هدف ما تسهیل در امور کشاورزان است و هر گاه ببینیم کشاورزان دچار خسران و زیان شده اند اقدام به خرید تضمینی محصول به صورت توافقی می کنیم.
معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه نیز با بیان اینکه مشکل بی آبی دشت های منطقه کمتر از دریاچه ارومیه نیست، گفت: باید برای این مشکل چاره جویی شود.
احمد علی موهبتی افزود: در دولت یازدهم کارهای موثر و خوبی در خصوص زعفران صورت گرفته ولی این اقدامات کافی نیست و باید گسترش یابد تا رضایت کشاورزان جلب شود..
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: فقدان توسعه در مناطق غیر مستعد، تامین نقدینگی خرید توافقی و تشکیل صندوق محصولی زعفران از عمده ترین مشکلات کشاورزان این منطقه است.
محمد کریمی فرزقی افزود: تعیین استانداردهای بازار گل و پیاز زعفران و نیز تامین اعتبار برای اجرایی شدن طرح جامع زعفران از دیگر مشکلات این منطقه است.
79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
سطح اراضی آبی و دیم منطقه 68 هزار هکتار است که از این رقم 46 هزار هکتار به محصولات آبی اختصاص دارد.
از مجموع 70 هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و 400 هکتار، معادل 12 درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به 4.2 کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/6012خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.