حجت الاسلام سید حامد ملکوتی تبار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اکران فیلمهای ایرانی با علاقه مندی مخاطبان بسیار زیادی روبه رو است و طی مکاتبات صورت گرفته مقرر شد فیلمهای بیشتری در پاکستان و افغانستان به نمایش در آیند.
وی گفت: در حوزه پاکستان، افغانستان و هند ظرفیتهای بسیار زیادی وجود دارد که باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
او ادامه داد: صنعت فیلمسازی هند در سالهای گذشته منطقه را تحت تاثیرات قرار داده بود ولی در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران توانسته در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دهد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شمال و شرق کشور گفت: هماهنگی لازم برای دوبله و اکران فیلمهای ایرانی در خارج از کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی افزود: در بخش ساخت نیز یک فیلم سینمایی مشترک میان هنرمندان پاکستانی و ایرانی تولید و طی سالهای گذشته از صدا و سیما پخش شد.
حجت الاسلام ملکوتی تبار در ادامه همچنین گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال 1374 بر اساس دغدغه های مسئولان برای انجام فعالیتهای فرهنگی در کشورهای مختلف فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون برای ساماندهی فعالیتهای فرهنگی در خارج برنامه ریزیهای گسترده ای انجام شده است.
وی افزود: انجام همه فعالیتهای هنری، تبلیغ دین، گسترش زبان و ادبیات فارسی و ارائه آموزشهای لازم در خصوص فرهنگ بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گذاشته شده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شمال و شرق کشور ادامه داد: این سازمان به تنهایی متولی این فعالیتها بطور مستقیم نیست ولی برای هماهنگی و ارتباط برقرار کردن میان نهادهای مختلف هماهنگیهای گسترده ای انجام می دهد.
وی گفت: گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور بر عهده رایزنان فرهنگی است. در داخل کشور نیز گسترش زبان و ادبیات فارسی بر عهده بنیاد بین المللی سعدی می باشد که در این زمینه اقدامات متعددی در حال انجام است.
او به استقبال از زبان فارسی در کشورهای مختلف دنیا اشاره و بیان کرد: درخواستهای بسیار زیادی در خارج کشور برای برگزاری کلاسهای آموزش زبان و ادبیات فراسی وجود دارد.
حجت الاسلام ملکوتی تبار افزود: همچنین جامعه المصطفی در خارج از کشور دارای شعب مختلفی است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به آن مراکز دوره های تحصیلات فرهنگی خود را پشت سر بگذارند.
وی ادامه داد:هماهنگی تبادل اساتید و دانشجویان مختلف میان کشورهای اسلامی از دیگر فعالیتهای ارزشمند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
او همچنین گفت: یک دهم از کل بودجه فرهنگی کشور در خارج برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هزینه می شود. کمبود منابع مالی شرایط چندان مناسبی را برای فعالیتهای فرهنگی این سازمان در خارج فراهم نکرده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شمال و شرق کشور افزود: این سازمان 21 برنامه را طی پارسال در خصوص همایشهای آموزشی پیرامون فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور در خراسان رضوی برگزار کرده است.
وی همچنین به انعقاد تفاهمنامه با سازمانهای مختلف برای ترویج فعالیتهای فرهنگی در خارج اشاره و بیان کرد: در سال 2017 مقرر شده بود 120 برنامه مصوب در خراسان رضوی اجرایی شود که تاکنون برنامه های مختلفی اجرا شده است.
او به اجرای 10 برنامه تخصصی ویژه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 اشاره و بیان کرد: تاکنون 60 برنامه بین المللی در شهر مشهد اجرا شده و توانسته دستاوردهای فرهنگی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.
حجت الاسلام ملکوتی تبار ادامه داد: افرادی که به عنوان رایزن فرهنگی معرفی شوند باید علاوه بر آشنایی با مولفه های فرهنگی، هنری جمهوری اسلامی ایران نسبت به زبان و فرهنگ کشور مقصد نیز آشنایی داشته باشد.
وی گفت: تلاش شده در خصوص رایزنان فرهنگی از نیروهای داخلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استفاده شود و در این زمینه از پذیرش نیروهای سفارشی طی سالهای اخیر اجتناب شده است.
او افزود: هر رایزن فرهنگی پیش از اعزام به محل ماموریتش در خارج شش ماه دوره تخصصی می گذراند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شمال و شرق کشور ادامه داد: این سازمان از هنرمندان برای انجام پروژه های مشترک میان کشورهای اسلامی استقبال می کند.
وی همچنین بر ضرورت برگزاری نمایشگاههای فرهنگی در کشورهای دیگر تاکید و بیان کرد: از 23 فرودین تا 10 اردیبهشت ماه نمایشگاه بزرگ فرهنگی کتاب جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد و توانست دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته باشد.
او گفت: نمایشگاه قرآن و عترت که در ماه مبارک رمضان در مشهد برگزار می شود در رتبه دوم کشوری بعد از تهران قرار دارد و یقینا می تواند شرایط بسیار مناسبی را برای فعالیتهای فرهنگی میان کشورهای اسلامی برقرار کند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.