اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از موسی غلامزاده گزارش داد: این جشنواره با موضوع معرفی تنوع زیستی و ظرفیتهای محیط زیست این شهرستان شمالی خراسان رضوی برگزار شد.
وی ادامه داد: در بخش علمی و محیط زیست این جشنواره، منابع طبیعی با عنوان 'ریشه های ارس' با حضور سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی و دوستداران محیط زیست و جمعی از مسئولان و متولیان محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد.
او گفت: در این بخش ظرفیتهای زیست محیطی کلات در زمینه گردشگری و عدم تعادل دام و مرتع در منطقه حفاظت شده هزارمسجد و برداشت غیراصولی گونه های گیاهی و دارویی تشریح شد.
وی همچنین با اشاره به نقش سمنهای زیست محیطی در پیشبرد اهداف سازمانی و کمک به واحدهای زیست محیطی در جهت جلوگیری از تخلفات زیست محیطی افزود:
معرفی تنوع زیستی کلات و نقش اکوتوریسم در حفاظت از محیط زیست از ضرورتهایی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
غلامزاده ادامه داد: از دیگر موضوعات مورد بحث در این جشنواره می توان به بیان کمبود نیرو و تجهیزات اداره حفاظت محیط زیست نسبت به وسعت مناطق تحت مدیریت و حفاظت این اداره و لزوم تاسیس پاسگاه محیط بانی در روستای مارشک حاشیه منطقه حفاظت شده هزار مسجد اشاره کرد.
وی گفت: همچنین بر ضرورت پیگیری معضل و ورود غیرقانونی آفرود سواران به مناطق و تفرجگاههای شهرستان کلات که باعث تخریب پوشش گیاهی می شود با همکاری سایر دستگاههای اجرایی مورد تاکید قرار گرفت.
او با اشاره به لزوم کنترل ورود گردشگران به منطقه هزارمسجد به ویژه خودروسواران در ایام خاصی از سال با همکاری شوراها و دهیاران روستا افزود: استفاده از ظرفیتهای گردشگری روستاهای هدف و ایجاد اقامتگاههای بوم گردی به منظور اشتغالزایی می تواند موجب رشد و توسعه شهرستان کلات شود.
وی ادامه داد: تکمیل و بازسازی مرکز تحقیقات زیست محیطی و طرح آن در کمیته برنامه ریزی شهرستان، توسعه سمنهای زیست محیطی کلات و تسریع در صدور مجوزات مربوطه در جهت اشاعه فرهنگ زیست محیطی از دیگر موضوعات مطرح شده بود.
او گفت: همچنین پیگیری احداث باشگاههای تیراندازی و اهداف پروازی جهت علاقه مندان به تیراندازی در کلات، کنترل و ایجاد محدویتهای قانونی در راههای عشایری منطقه هزارمسجد بعد از خروج دامداران از منطقه در جهت حفظ حیات وحش و جلوگیری از تخریب محیط زیست در این جشنواره و نشستهای حاشیه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در هفته فرهنگی کلات برگزاری نمایشگاه عکس حیات وحش با معرفی تنوع زیستی منطقه حفاظت شده هزارمسجد نیز برای بازدید عموم برگزار شد.
هفته فرهنگی کلات در تقویم گردشگری خراسان رضوی از چهارم تا 11 اردیبهشت ماه تعیین شده است.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در فاصله 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است. کلات مرکب از دو بخش مرکزی و زاوین 68 روستا دارد. 27 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.