پروانه مافی پنجشنبه شب در نشست هم اندیشی زنان با موضوع 'نقش زنان در اجتماع' در دانشگاه فردوسی مشهد ، افزود:
بی تردید اقتصاد کشور با سیاست گره خورده و تلاش های سیاسی در گره گشایی از اقتصاد تاثیر گذار بوده است.
وی ظهار کرد: اکنون آمار زنانی که در حوزه اقتصادی کشور فعالیت دارند بیشتر از تعداد زنان فعال در حوزه های اجتماعی و سیاسی است اما زنان فعال اقتصادی در بخش خصوصی فعالیت دارند.
وی بیان کرد: دلیل پایین بودن مشارکت اقتصادی زنان عمدتا فرهنگی است، زیرا زنان به دلیل محدودیت های فرهنگی از جمله اجازه همسر یا خانواده نمی توانند آزادانه کار اقتصادی بویژه در سطح بین المللی انجام دهند و در این زمینه اختیار تام ندارند.
نائب رئیس فراکسیون کار، تولید و اشتغال در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه امروز کشورهای جهان از میزان حضور اجتماعی زنان گزارش می دهند و شاخص های توسعه منابع انسانی در آن کشورها را افزایش می دهد در نتیجه مشارکت اقتصادی زنان است.
مافی با تاکید بر توجه جدی به مشارکت اقتصادی زنان گفت: در مجلس در حوزه زنان تلاش شده تا به مسائل زیربنایی و چالش ها پرداخته و گره های بزرگ باز شود تا چندین میلیون نفر از مشکلات رهایی یابند.
وی بیان کرد: خوشبختانه فضای مجلس دهم با مجلس نهم بسیار متفاوت است و فضایی که در آن ناسزا گفته می شود یا به طور دائم مرگ بر این و آن سر می دادند، تبدیل به فضایی شده که اکثریت نمایندگان فقط به حل مسائل مردم مشغول هستند.
مافی اضافه کرد: تفاوت عمده مجلس دهم با دوره های پیشین مجلس، افزایش نظارت بر اجرای قوانین و به نوعی تنقیح قوانین و حذف موارد زائد است.
وی تاکید کرد: مجلس دهم نخستین مجلسی است که فعالیت خود را با تنظیم برنامه ها آغاز کرده است که در این راستا در حوزه زنان قبل از تنظیم برنامه، ابتدا احکام برنامه نوشته و سپس اولویت های کلان فرابخشی دیده شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت های کلان فرابخشی در حوزه زنان به ترتیب شامل اشتغال و کارآفرینی، آسیب های اجتماعی بویژه زنان سرپرست خانوار و آلودگی محیط زیست بود که در نوشتن احکام برنامه مورد توجه قرار گرفت.
مافی اظهار کرد: براساس احکام برنامه ، اولین اقدام در تنظیم برنامه ششم توسعه، تعریف عدالت جنسیتی در قالب ماده 116 این برنامه بود که باعث ارتقای جایگاه زنان در بخش مدیریتی می شود.
وی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را دومین اقدام در تنظیم برنامه ششمم توسعه دانست و گفت: بر این اساس، دولت مکلف است نسبت به زنان سرپرست خانوار، طرح بیمه جامع را اجرا کند که این طرح در سال اول اجرای برنامه یعنی از شهریور 96 تا شهریور 97 قابلیت اجرا خواهد داشت.
مافی اظهار کرد: در حوزه ورزش زنان، 27 صدم بودجه سالانه وزارت ورزش و جوانان به ورزش زنان اختصاص یافت.
وی افزود: در مورد زنان خانه دار دارای سه فرزند، دولت موظف است تا پایان سال اول اجرای برنامه ششم توسعه یعنی از شهریور سال 96 تا شهریور سال 97 ، این گروه از زنان را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.
نائب رئیس فراکسیون کار، تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و صدا و سیما مکلف شده اند برنامه هایی در راستای تعالی بنیان خانواده، ترویج ازدواج آسان و عمل به سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده تولید کنند.
وی اظهار کرد: از سوی نمایندگان ، دو نامه به رئیس جمهوری و وزیر کشور نوشته شده تا زنان شایسته و مجرب که در مدیریت امتحان پس داده هستند، در پست های کلان مدیریتی به کار گرفته شوند.
این نماینده مجلس گفت: یا وجود آمار بالای زنان تحصیلکرده و دانش آموخته دانشگاه ها در کشور، حضور آنان در عرصه های مدیریتی بسیار کم رنگ است و در مجلس شورای اسلامی تنها 6.7 درصد از کل نمایندگان زن هستند.
مافی با اشاره به دیگر برنامه های تصویب شده در مجلس گفت: در مجلس در حوزه خانواده، ایجاد مرخصی دو هفته برای مردانی که صاحب فرزند می شوند، ارائه شد اما با پافشاری نمایندگان مرد مجلس در رد این مساله، این میزان مرخصی به سه روز کاهش یافت.
وی اجباری کردن مشاوره های قبل و بعد از ازدواج را از دیگر قوانین وضع شده در مجلس دهم برشمرد و گفت: با اجرای آزمایشی این طرح در شهری مانند اسلام شهر، 30 درصد از آمار طلاق در آن شهر کاهش یافت.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.