به گزارش ایرنا، سید هادی حسینی روز چهارشنبه در همایش بخشی های خراسان در درگز افزود: اکنون با تعامل و ارتباط مناسب با سایر کشورها، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران عبور کرده است.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در باره هنر اظهار کرد: زبان شعر، زبان ارتباط با دنیاست و زبان موسیقی آن را تجمیع کرده است.
وی با بیان اینکه تلاش فردوسی زمینه استحکام و قوام شعر فارسی را فراهم کرده است، گفت: بررسی ها نشان داده که اکثر زبان ‌ها دچار بحران شده اند اما زبان فارسی از این نظر مستثنی است.
حسینی افزود: هنرمندان عرصه موسیقی دارای جایگاه رفیع هستند که نباید فراموش شوند.
وی با بیان اینکه باید شرایط حمایت از هنرمندان به بهترین شکل فراهم گردد، اظهار کرد: باید زمینه رشد و توسعه اقتصاد هنر نیز بیش از گذشته فراهم شود.
وی گفت: پرداختن به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی جزو برنامه های حائز اهمیت این وزارتخانه است و توجه به این موضوع باعث رشد فرهنگ و اقتصاد فرهنگ می شود.
حسینی زبان هنر را زبان مشترک کشورها خواند و افزود: زبان هنر می تواند زمینه پیوند کشورهای مختلف را با یکدیگر فراهم کند.
وی اظهار کرد: باید هفته های فرهنگی در سراسر خراسان رضوی برگزار شود و از اهالی فرهنگ و هنر در عرصه های مختلف تجلیل گردد.

* تاسیس دبیرخانه دائمی بخشی های شمال خراسان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم از تاسیس دبیرخانه دائمی بخشی های شمال خراسان خبر داد و گفت: تاسیس این دبیرخانه سرآغازی برای برپایی باشکوه همایش بخشی های شمال خراسان در سالهای آینده خواهد بود.
سید سعید سرابی افزود: با توجه به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید رخداد های هنری که با جریان هنر فاخر و اصیل ایرانی در ارتباط است احیا شده و در این راستا جشنواره پیران چنگی در قوچان برگزار شده است.
وی اظهار کرد: این همایش ها موجب می شود ظرفیت های جدید و فاخر سنتی این مرز و بوم شناسایی شود و بتوانیم علاقه مندان و جوانان را برای ورود به این حوزه ترغیب کنیم.
بخشی، لقب برخی نوازندگان دوتار در شمال خراسان است.
بخشی ها بطور معمول به بداهه ‌نوازی و بداهه‌ گویی معروف بوده و توانایی نوازندگی و خوانندگی در مدت زمان طولانی را دارند.
بخشی ها از قدیم در مجالس عروسی و شادیها به هنرمندی می‌ پرداختند و اجرای برنامه آنها در مراسم سوگواری مرسوم نبوده ‌است.
نوای سنتی بخشی های خراسان یکی از 10 اثر میراث معنوی ایران است که در سال 1389 در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد.
این موسیقی که از طریق آموزشهای استاد به شاگرد منتقل می ‌شود احساس تداوم و هویت فرهنگی جمعی را در جامعه گسترش داده و بخش جدایی ناپذیر تاریخ و فرهنگ خراسان محسوب می‌ شود.
همایش بخشی های موسیقی سنتی شمال خراسان که امروز با حضور 23 بخشی از جمله آی محمد یوسفی، محمد یگانه، سهراب محمدی، مظفر حمیدی، نعمت زنبیلباف، محسن میرزازاده و بانو یلدا عباسی در درگز آغاز شده است تا فردا ادامه دارد.
مرکز شهرستان 75 هزار نفری درگز در 254 کیلومتری شمال مشهد واقع است.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.